Darwinåret var satsningsfelt i skolen i 2009, men utdanningsmyndighetene innfridde ikke, skriver naturfaglærer Arnt Orskaug i dette innlegget.
ArntOrskaugnaturfaglærer i ungdomsskolen
Publisert
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
I Darwinjubileet 2009 ble norsk skole ikke tilbudt eller tilsendt noe undervisningsmateriell fra sentralt hold.
Ikke en gang en poster å henge opp i klasserommet, har vi naturfaglærere blitt tilbudt.
Dette til tross for at begge ministerne i Kunnskapsdepartementet i sin felles plan, Realfag – Tiltaksplan for 2009, hadde valgt ut både Astronomiåret og Darwinjubileet som en satsning i 2009.
På Utdanningsdirektoratets nettside står følgende; ”I 2009 er det både Darwinjubileum og Det internasjonale astronomiåret, begivenheter som vil bli brukt til å gjøre naturfagundervisningen mer interessant og relevant.”
Ministerfrustrasjon
Astronomiåret 2009 hadde egen nettside med undervisningsmateriell til nedlasting samt flere tusen teleskoper, Galileoskoper, som gratis tilbud til skolene.
Ressursene til Darwinjubileet ser ikke ut til å ha vært mer enn til jubileumskonferanser og foredrag på universitetsnivå.
Ingen ressurser har kommet ned i norsk skole for å gjøre naturfagundervisning om Darwin og evolusjon mer interessant og relevant, slik departement tydeligvis hadde ambisjoner om.
Det må være frustrerende å være minister, når planer og instrukser ikke blir fulgt. Da må utdanningsministeren bare ta den ubehagelige jobben som det er, å finne årsaken til at ting blir ”borte” på veien ned til oss på golvet i norsk skole.
Skralt med penger
Kommunenes knipne driftsbudsjetter til skolene gir skralt med penger til fagene. Jeg regnet ut i 2009, at jeg hadde 75 øre per elev per uke på budsjettet til undervisningsmateriell i naturfag.
Trolig er det heller ikke mindre alarmerende på andre skoler i Norge.
Når en ny gassboks til elevenes butanbrennere koster om lag 60 kroner, sier det seg selv at naturfaget i grunnskolen frister en tilværelse langt under fattigdomsgrensa.
Derfor så jeg fram til å få et løft fra utdanningsministeren gjennom Astronomiåret og Darwinjubileet i 2009. Undervisningsmateriell som kunne gjøre min undervisning mer interessant og relevant, jfr ministernes ønske.
Innfridde ikke
Astronomiåret 2009 innfridde som nevnt. Skolesettene med Galileoskoper manglet riktig nok stativer, noe som er en uoverkommelig kostnad for dagens naturfagbudsjetter.
Tusener av Galileoskoper ligger nok fremdeles i sine uåpnede esker rundt om i skole-Norge. Så her skal utdanningsministeren vite, at det fremdeles er en god bit å gå med finansiering av stativer – også kursing av lærere og lønnsmidler til stjernekvelder med elevene.
Darwinjubileet innfridde på ingen måte.
Annonse
Jeg måtte på eget initiativ på tampen av 2009 sikre skolebesøk av de tre studentene i Darwinekspedisjonen – noe som var meget vellykket.
Først i januar 2010 ble BBC og David Attenboroughs jubileumsprogram, Charles Darwin og Livets tre, sendt på NRK og gjort tilgjengelig for kjøp for norske skoler – og jeg har vist den for elevene. Det er forøvrig å merke seg at Charles Darwin and the Tree of Life ble sendt allerede 1. februar 2009 på BBC. Likevel kom den for seint til jubileumsåret i Norge.
Krafttak kan fortsatt innfris
Men selv om 2009 er utløpt, er det slett ingen grunn for minister Halvorsen å løpe fra et løfte om krafttak for astronomi og evolusjon i norsk skole.
Disse emnene står fast i skolens nasjonale naturfagplan og er like aktuelle i skolen hvert år.
Derfor har jeg et konkret forslag til hvordan å rette opp bommen under Darwinjubileet. BBC har produsert et opplegg til bruk i skolen.
Opplegget består av foruten av Attenboroughs dokumentar, også av plakaten Tree of Life til opphenging i klasserommet, samt nettbaserte Interactiv Tree of Life som plakaten er knyttet til.
Dette kan Kristin Halvorsen gi ordre, gjennom sitt departement, om å få kjøpt inn rettigheter til, for bruk i norsk skole, og få oversatt til norsk og klart for bruk fra skolestart høsten 2010.
Klokt å lytte og handle
Noen vil kanskje hevde at dette er detaljer under ministernivå, eller på annen måte snakke det bort.
Til det er å svare, at når fotfolket klager over at forsyningen ikke når fram, gjør generalene det klokt i å både lytte og handle.
Klart det trengs, at myndighetene tilrettelegger for lærerne, dersom lærerne skal tilrettelegge interessant og relevant undervisning for elevene. Lærerne må få forsynes med undervisningsmateriell.
Annonse
Det sier seg selv, at myndighetene kan ikke forvente at lærerne skal ”koke” god skole på en spiker.