Annonse
Forskningsrådet har gitt penger til prøveprosjekter som skal måle effekten av å øke lærertettheten ved 300 norske skoler. (Foto: Adam Haglund, NTB scanpix)

Skal tette kunnskapshull i skolen

En viktig del av regjeringens satsing på økt lærertetthet blir å finne ut hvordan dette påvirker læring og klassemiljø. Det blir opp til forskere å fordele 150 ekstra lærerstillinger over fire år til norske skoler.

Stortinget har vedtatt å bruke nærmere 500 millioner kroner over fire år for å finne effekten av nye måter å bruke ekstra lærerstillinger i skolen. Opp mot 400 millioner skal gå til ekstra lærerstillinger på 1. – 4. trinn i rundt 300 norske skoler. Femti millioner skal gå til forskning på hvilke effekter forsøkene får.

– Vi vet i dag for lite om hvordan lærertetthet påvirker elevenes læring og læringsmiljøet. Derfor er en viktig del av denne satsingen å skaffe mer kunnskap om hvordan flere lærere på 1. til 4. trinn kan benyttes på best mulig måte. Det blir spennende å se hva forskningen kommer frem til, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Powered by Labrador CMS