Annonse
Scanpix

Formel 1-bilene får ny super-turbo

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Turboen som McLaren har utviklet omdanner overskuddsvarme fra eksosen til strøm som lader et batteri som igjen kan brukes til framdrift av bilen.

Den nye delen heter motor-generator unit-heat, forkortet MGU-H.  

Normalt forsvinner omtrent halvparten av energiforbruket i en bil som varme ut av eksosrøret. Ingeniørene ser derfor for seg at teknologien kan havne i vanlige personbiler etter hvert.

Det internasjonale bilsportforbundet (FIA) er glad for at de strenge kravene tvinger bilindustrien til å tenke nytt. I år må drivstofforbruket i Formel 1bilene under 100 kilo på de 305 kilometer lange løpene, og dette er 33% mindre enn fjorårets krav.

Motorvolumet må dessuten være mindre enn 1,6 liter, det samme som i en familiebil som Ford Focus, selv om hastigheten overgår 300 kilometer i timen. (forskning.no/AA)

Powered by Labrador CMS