Annonse

Praksis motiverer studentene

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Å legge inn en praksiskomponent i et studium der det er mulig, kan være et klart gode, melder Universitetet i Agder. Praksis øker motivasjonen og gir studentene økt effektivitet i teoriløpet. I tillegg styrker det nærheten mellom universitetet og arbeidslivet på Sørlandet.

Dette er hovedkonklusjonen i en undersøkelse som er gjennomført i skjæringspunktet mellom to studier ved UiA og en rekke bedrifter som samarbeider med universitetet om studentenes prosjektoppgaver. De to studiene som har deltatt i undersøkelsen er det ettårige PK – studiet (personalkunnskap og kompetansebygging) ved Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap og Batchelorstudiet ved Fakultet for teknologi og realfag.

Undersøkelsen er utført av Agder Samfunnsutvikling og Ial – lederutvikling i samarbeid med UiA og Arendal Næringsforening.  Temaet og spørsmålet som er undersøkt er ”Bedriftsrettet utviklingsarbeide i regi av studenter. Hvilken nytte opplever studenter, virksomheter og lærere?”

Under denne overskriften belyses mulighetene som ligger i bruk av prosjektoppgaven til læring og motivasjon for studentene. Det er også fokusert på i hvilken grad studentenes prosjektarbeid kan bidra til større nærhet mellom arbeidslivet og akademia på Sørlandet.

Powered by Labrador CMS