Annonse
En varmere klode kan ramme isbjørnen. Klimaskeptikerne tror ikke at vi mennesker kan bremse klimaendringene. (Illustrasjonsfoto: Shutterstock)

Klimaskeptikere med mektige venner får plass i mediene

Med pengesterke støttespillere i ryggen får klimakritiske organisasjoner budskapet sitt fram i USA. Men det er viktigere å kjenne de rette menneskene enn å ha mye penger.

Publisert

Den som ikke tror på menneskeskapte klimaendringer, sier mesteparten av dagens klimaforskning midt imot.

I Norge har det både vært klaget på at klimaskeptikere får for mye spalteplass og at de ikke slipper til i den offentlige samtalen om klimaendringer.

I USA er budskapet deres godt synlig i både mediebildet og toppolitikken. Men hvilke klimaskeptikere får innflytelse?

Det hjelper å ha mektige venner, fant forsker Justin Farrell ved Yale University i USA.

Han gikk gjennom alt som har blitt sagt og skrevet om klimaendringer i tre aviser med ulikt politisk ståsted, i den amerikanske kongressen og hos amerikanske presidenter mellom 1993 og 2013.

Organisasjoner som fikk penger fra store velgjørere, var langt mer synlige enn andre.

Pengene bak klimaskepsisen

Farrell undersøkte aktører som han regnet med har mye innflytelse, nemlig det svære oljeselskapet ExxonMobil og stiftelsene Koch family foundations. Stiftelsene er en forlengelse av Koch Industries og gir støtte til en rekke formål.

Klimaskeptiske organisasjoner får økonomiske bidrag fra mange, men Farrell har ikke sett på alle giverne. Han mener at de kildene han har valgt ut er sentrale.

Og studien hans viser at organisasjoner de støtter har innflytelse. Men det er ikke pengene som er viktigst, tyder resultatene på. Det er selve nettverket, at organisasjonene i det hele tatt er knyttet til disse tunge aktørene. Uten at det dermed er sagt at innflytelsen skyldes denne kontakten.

Farrell utarbeidet en oversikt over hvem som kjenner hvem i nettverket av klimaskeptikere. Det viste seg at organisasjoner som får penger fra de store velgjørerne, er mer sentralt plassert enn andre. Organisasjonens økonomi har imidlertid ikke noe særlig å si.

Budskap til topps

Dessuten kommer budskapet til organisasjoner med et godt nettverk tydeligere fram i mediene og i politikken.

Tekstene til organisasjonene og det som står i avisene og blir sagt av politikerne er likere dersom organisasjonene får støtte av de store giverne. Innflytelsen ser ut til å være større i mediene enn blant politikerne.

Farrell brukte et dataprogram for å sammenligne klimaskeptikernes formuleringer, artikler i mediene og blant annet forslag fra politikerne.

Til sammen fanget han opp mer enn 40 000 dokumenter produsert av 164 klimaskeptiske organisasjoner og 4500 personer. Det var alt fra pressemeldinger til vitenskapelige artikler. Samtidig hentet han inn 25 000 skriftlige og muntlige tekster fra mediene og politikken.

Andre forskere har pekt på de samme tendensene før, men Farrell har gått mer systematisk til verks ved å samle store mengder tekst over 20 år. Han tror kunnskapen om de mektige nettverkene kan hjelpe oss med å forstå hvorfor klimaskepsisen står så sterkt i USA.

Referanse:

Justin Farrell: Network structure and influence of the climate change counter-movement. Nature letters, 30. november 2015. DOI: 10.1038/nclimate2875

Powered by Labrador CMS