Annonse

Løp og kjøp - eller...

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Å sette tilbudsprisen til 999 i stedet for 1000 kroner er et kjent markedsføringsgrep. Men det er ikke alltid slik at selger tjener på strategien.

Professor mener en slik forskjell i prissettingen kan være med på å avgjøre om forbrukeren synes det er et godt eller dårlig produkt.

- I de tilfeller der forbruker er mer opptatt av produktkvalitet enn pris, har en slik like under-prising faktisk vist seg å skade salget, sier Robert Schindler, professor innen markedsføring, ved Rutgers School of Business.

Han har studert strategier bak å selge en vare til for eksempel 29,99 i stedet for 30 dollar. Forskjellen er ikke stor, men folk kan faktisk oppfatte den som betydelig, og tro de får et avslag i prisen, ifølge en pressemelding fra Rutgers University.

- Folk fokuserer mer på sifrene lengst til venstre, sier Schindler. Han opplyser videre at et flertall ser prisdifferansen mellom 19,99 og 24,99 som større enn differansen 20-25. (forskning.no/arg)

Powered by Labrador CMS