Annonse

Ny rapport om barnefattigdom i Europa

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Nye europeiske funn viser behov for sterk ledelse når det gjelder omsorg og utdanning for barn i de første leveårene. Barnehager og førskoler spiller en avgjørende rolle for å redusere barnefattigdom og ulikhet – om de er universelt tilgjengelige, flerdimensjonale og med et godt utdannet personell.

Familier med små barn har størst risiko for fattigdom. I Europa lever nesten ett av seks hushold med barn under seks år i fattigdom. I sju europeiske land er risikoen så høy at den omfatter 20 prosent av husholdningene.

Disse nye funnene framkommer i sluttrapporten fra det 2-årige tverreuropeiske programmet Working for Inclusion: the role of the early years workforce in adressing poverty and promoting social inclusion, ledet av organisasjonen Children in Scotland. Nordlandsforskning har deltatt som norsk partner i arbeidet, sammen med Bodø kommune, Fylkesmannen i Nordland og Nordland fylkeskommune.

- Vi har lært en masse gjennom vår deltakelse i Working for Inclusion prosjektet. Gjennom å studere løsninger og situasjoner i andre land ser vi vår egen praksis utenfra, fra et nytt perspektiv. Prosjektet har hjulpet oss til å klargjøre hvilke debatter og diskusjoner vi trenger å stimulere for å utvikle vårt eget system og vår egen praksis. Vi kan ikke forvente at alle er bevisst på hvilke verdier som ligger til grunn for de tjenestene som inngår i vårt system – vi trenger hele tiden å arbeide for å sikre at disse verdiene ikke blir satt under press og underminert. Velferdsstaten vil alltid være under press dersom den blir tatt for gitt og dersom bevisstheten om de grunnleggende verdiene ikke er godt nok forankret hos oss, forklarer seniorforsker Wenche Rønning fra Nordlandsforskning (bildet).

Les hele rapporten her.

Powered by Labrador CMS