
Stort norsk forskningsprosjekt om reiseliv er ferdig
Etter åtte år er forskningsprosjektet Opplevelser i nord i avslutningsfasen.
Reiselivsforskning er aktuelt som aldri før. Det skjer mye bra i norsk reiseliv og mange mener dette er vår nye framtidsnæring. Nylig la regjeringen fram sin reiselivsmelding, der ambisjonene er høye.
Norge er et høykostland hvor reiselivet i liten grad kan konkurrere på pris. Da må det satses på utvikling av interessante opplevelser og produkter av høy kvalitet for å kunne hevde seg i konkurransen. I prosjektet Opplevelser i nord er hovedoppmerksomheten rettet mot nettopp dette: Hvordan kan reiselivsbedriftene oppnå større verdiskaping gjennom innovasjon og tilegnelse av kunnskap og kompetanse om kunder og opplevelsesskaping?
– Sammen med bedrifter har vi kommet langt i å få en bedre forståelse av hva innovasjon i reiselivsnæringen er og hvordan dette leder til nye og forbedrede opplevelser, utvikling og verdiskaping i bedriften, sier seniorforsker Einar Lier Madsen, som er prosjektleder for Opplevelser i nord.
Forskerne bak prosjektet inviterer til sluttkonferanse 15. mai hos Norges forskningsråd.