Annonse

Nasjonale prøver kan gi feilaktig bilde

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Skoler kan feilaktig bli plassert under landssnittet på nasjonale prøver på grunn av statistiske svakheter. Prøvene sier også svært lite om hvor god en skole er, viser en ny evaluering.

De nasjonale prøvene har siden de ble avholdt første gang i 2004 blitt beskyldt for å føre til uheldig og urettferdig rangering av skoler og kommuner.

En fersk rapport fra Nordisk institutt for innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) slår fast at prøvene av flere grunner er svært dårlig egnet som kvalitetsmål for jobben som gjøres på den enkelte skole.

En av årsakene er at beregningsmåten som brukes for å presentere resultatene har så store statistiske svakheter at skoler og kommuner kan få et resultat som ikke stemmer.

Når resultatene offentliggjøres kan det framstå som om en skole ligger under gjennomsnittet, mens det ikke opplyses om at feilmarginen er så stor at den like gjerne kunne vært over gjennomsnittet.

Kommuner og skoler med få elever, eller skoler med stort sprik i elevenes resultater, løper størst risiko for å få et galt resultat på grunn av dette.

- Det er uheldig, sier sier en av forfatterne bak rapporten, Nils Vibe i NIFU, til NTB. 

- Hvis resultatene skal offentliggjøres, må de gjøres på en faglig forsvarlig måte, og i dag er ikke dette godt nok, fortsetter han. (NTB)

Powered by Labrador CMS