Annonse

Minoritetsbarns språknivå ligger ett år etter

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Seks år gamle minoritetsbarn har et språknivå som tilsvarer det norske femåringer har når de begynner på skolen. Det viser en studie gjennomført blant skolebarn i Oslo.

Studien er gjennomført blant 350 barn i pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) i Oslo kommune. Elever henvises ofte på grunn av mistanke om atferdsvansker, uro og konsentrasjonsvansker, samt lærevansker og lese- og skrivevansker. Men barna er kognitivt sett helt normale, ifølge utredninger. Det vil si at den mentale og tankemessige kapasiteten er like god som hos norskspråklige barn.

Studiens konklusjon er dermed klar: Den viktigste årsaken til at minoritetsbarn strever i skolen er at de har store norskspråklige mangler. Dette gjelder både minoritetsbarn som er født i Norge, og minoritetsbarn som har flyttet hit, skriver Dagsavisen.

– Det er ekstremt alvorlig at barn begynner på skolen med så dårlig grep om norsk språk. I praksis mangler de selve plattformen for å lære å lese, skrive og regne, sier PPT-leder Walter Frøyen i Utdanningsetaten i Oslo kommune.

Han sier det hviler en tung bør på skolenes skuldre for å veie opp for ett års tapt språkutvikling. Ofte vil det ta fem års iherdig arbeid å ta igjen det tapte, sier han. I mellomtiden går elevene glipp av kunnskap de skulle ha fått i andre fag. (NTB)

 

Powered by Labrador CMS