Annonse

Advarsel under Eiffeltårnet

Fotografen Yann Arthus-Bertrand har lagd filmen Home for å gjøre oss oppmerksomme på hvor fantastisk jorda er – og hvordan vi er i ferd med å ødelegge den. På verdens miljødag ble verket vist for tusener av tilskuere under Eiffeltårnet.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Tusenvis hadde møtt opp for å se Yann Arthus-Bertrands nye film, Home. (Foto: Ingrid Spilde)

Yann Arthus-Bertrand

Fotografen Yann Arthus-Bertrand ble født i Frankrike i 1946.

Da han var 30, på en reise for å studere løvene i Masaai Mara, begynte han å fotografere landskap ovenfra, fra en luftballong. Slike luftfoto ble hans spesialitet.

Utstillinga ”Jorden sett fra himmelen” ble først vist i Paris i 2000, hvor den vakte uventet mye begeistring. Siden har bildene vært vist for over 130 millioner mennesker verden over, og boka ved samme navn er oversatt til 22 språk.

Arthus-Bertrand har også lagd utstillinga 6 Billion Others, hvor han viser filmsnutter fra dagliglivet til 6 000 mennesker i mer enn 65 land.

I 2005 startet Arthus-Bertrand miljøorganisasjonen GoodPlanet.

Fotografen ble Goodwill Ambassodor for FN’s miljøprogram i 2009.

Verdens miljødag

Verdens miljødag ble innstiftet av FN’s generalforsamling etter miljøkonferansen i Stockholm i 1972.

Dagen markeres den 5. juni hvert år, i mer enn 100 land verden over, i regi av FN’s miljøprogram.

Miljødagen markeres med tusenvis av arrangementer over hele kloden, og blir ansett som en av de største miljømarkeringene av sitt slag.

Verdens miljødag er ett av FNs viktigste instrumenter for å vekke internasjonal oppmerksomhet om miljøsaker, og mane til politisk handling.

I 2009 var Mexico vertsland for Verdens miljødag.

I 2007 var det Norge og Tromsø som var vertskap.

Da kveldsmørket senket seg over den franske hovedstaden i går, på verdens miljødag, strømmet titusener av mennesker inn over Champs de Mars – det gigantiske hageanlegget mellom Eiffeltårnet og Ecole Militaire.

Miljødagen er organisert av FNs miljøprogram og markeres 5. juni hvert år. Ikke uventet siktet årets kampanje mot å vekke oppmerksomheten rundt klimaproblemene, og å mobilisere klodens innbyggere i forkant av klimatoppmøtet i København i desember.

Temaet for dagen var: Planeten din trenger deg! Stå sammen for å bekjempe klimaendringer.

Og det er nettopp planeten i nød Yann Arthus-Bertrand illustrerer igjennom filmen Home, som hadde global premiere på offentlige steder i over 100 land i går.

Her i Paris var scenen satt under Eiffeltårnet, i form av et storslagent gratisarrangement hvor fotografen selv var med, sammen med filmregissør Luc Besson og kjendisforretningsmannen Francois Henri Pinault.

Litt over klokka 22 rullet de første scenene over tre ulike kjempelerreter med tilhørende lydanlegg, for et hav av forventningsfulle franskmenn.

Verden sett fra oven

På begynnelsen av 2000-tallet ble Arthus-Bertrand kjent over hele kloden for fotoutstillinga ”Jorden sett fra himmelen”, som viste vakre, underfundige og forbløffende bilder av ulike deler av planeten, fotografert fra fugleperspektiv.

Store folkemengder trakk mot parken ved Eiffeltårnet i går kveld. (Ingrid Spilde)

Home er en hel film med samme utgangspunkt. Materialet er tatt opp i over 50 ulike land, og meninga er som før: å vise hvilken vidunderlig verden vi lever i, men også hvilke sår vi etterlater oss i den. Særlig det siste.

Arthus-Bertrand tegnet et dystert bilde av menneskenes herjinger på kloden.

Global oppvarming, knapphet på ressurser, truede arter – menneskene setter sin egen eksistens i fare ved å ture fram slik de gjør, mener fotografen i følge FNs miljøprogram.

Men det er for seint å være pessimister. Nå har vi bare ti år på oss til å endre oss – å bli klar over hvordan vi overforbruker planetens ressurser, og å gjøre noe med oppførselen vår, mener han.

Achim Steiner, direktøren for FNs miljøprogram, understreket også hvor viktig det er å handle raskt, i en tale på arrangementet i Mexico – vertslandet for årets miljødag.

Seal the Deal

Steiner oppfordret alle til å slutte seg til Seal the Deal – en FN-ledet kampanje for å oppfordre verdens ledere til å samle seg, bli enige og handle for å bekjempe klimaendringene, når de møtes om 184 dager.

- Ban Ki-Moon har kalt 2009 year of the Climate Change. Det er nå et år som er halvvegs passert og som går fort, sa han i talen.

(Foto: Ingrid Spilde)

- I desember i København må regjeringene forplikte seg til en ny avtale om klimaforandringer hvis verden skal unngå ødeleggende økonomiske, sosiale og miljømessige følger.

Dessverre ligger vi ikke særlig godt i rute, skal vi tro nyere resultater fra klimaforskerne.

Pål Prestrud, direktør for CICERO Senter for klimaforskning, fortalte nylig at utslippene av klimagasser i dag ligger over FNs klimapanels mest pessimistiske scenario.

Leder for klimaprogrammet ved Norsk Polarinstitutt, professor Nalan Koc, sa i samme anledning at isen i Polhavet er langt tynnere enn ventet. De brå endringene som i følge FNs klimamodeller skulle ha skjedd i 2050, kom allerede i 2007.

Fra New York til Lillehammer

Selv om filmvisningen i Paris var spektakulær, var det slett ikke bare franskmennene som fikk glede av filmen til Arthus-Bertrand i går. Metropoler som New York og Aten hadde store arrangementer med kjendiser som trekkplaster.

Også mindre metropoler hadde tilstelninger, deriblant Lillehammer, der filmen ble vist gratis på kino. Til sammen ble Home vist 108 steder i verden i løpet av miljødagen.

Men hjelper det? Blir folk flest nevneverdig mer miljøbevisste av slike stunt?

De franske avisene skrev i hvert fall om arrangementet på fredag, selv om ikke alle var positive til initiativet.

Og det kan også se ut til at miljøengasjementet har spredd seg til andre territorier. I en av Paris’ mest råflotte handlegater dominerte Home og miljøbudskapet til Arthus-Bertrand i vindusutstillingene til toppmerkene Bottega Veneta og Gucci, som hadde lagd egne Home-handlenett i ubleket bomull.

Likevel er kanskje ikke alle innbyggerne helt overbevist om at miljøengasjementet til franskmenn flest er særlig stort.

- Haha. Begge de klesmerkene er italienske, ler verten på Mogador Hotel.

- Franskmennene er ikke så veldig opptatt av miljøet. Jeg tror de ligger noen år etter for eksempel Tyskland. Men Yann Arthus-Bertrand er enormt stor her, sier han, og antyder at det kanskje er estetikken i filmen, snarere enn miljøbudskapet, som fenger.

Powered by Labrador CMS