Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
ECSS-kongressen
Idrettsforskere fra hele verden kom til Oslo i slutten av juni for å delta på kongressen til European College of Sport Science (ECSS). Norges idrettshøgskole var vertskap.
I underkant av 2 000 idrettsforskere deltok, og de presenterte ny forskning innen hele spekteret av idrettsfag.
Konferansen hadde tittelen ”Nature, nurture and culture”, og var den mest omfattende idrettsfaglige kongress som noen gang er arrangert i Norge.
På kongressen til European College of Sport Science (ECSS) som ble arrangert i Oslo i forrige uke ble det lagt fram flere forskningsstudier som berørte temaet media og idrett.
Den ungarske forskeren Tibor Barna fra Semmelweis University i Budapest har tatt for seg påvirkningen fjernsynsdekning har hatt på brytesporten.
TV ga regelendringer
Tibor Barna mener at idretten har blitt kraftig endret etter regelendringer ble gjort for å få sporten mer TV-vennlig.
- TV har drevet utviklingen. Å være på TV er et spørsmål om å være eller ikke være, sier Barna.
Ungareren, som selv har bakgrunn fra bryting som utøver og trener på landslagsnivå, mener at fjernsynet har endret internasjonal bryting til det verre gjennom de siste to-tre tiårene.
Han peker spesielt på OL, og den eksplosive utviklingen i verdien på fjernsynsoverføringene. Han minner om at Hitlers Berlin-OL i 1936 var det første som ble TV-overført, og mener at idretten er utsatt for det han kaller ”mediaimperialisme”.
- Mindre spennende
I dag får de store TV-inntektene mye makt over hvordan enkeltidretter som bryting presenteres. Regelendringene i bryting er blant annet knyttet til antall perioder og poengberegningen.
Paradoksalt nok har sporten blitt mindre, ikke mer spennende, mener Barna. Han har gått gjennom VM og OL fra 1985 og 2008, og har analysert kampresultatene.
- I VM i 1985 ble 42 prosent av kampene avgjort ved fallseier. I Beijing-OL var fall helt fraværende, sier Barna.
Fallseier kan kalles brytingens svar på knockout i boksing.
Barna mener at TV-tilpassede regler med kortere og flere perioder oppmuntrer bryterne til å minimalisere innsatsen i hver periode. Dermed gir de mindre spektakulære oppvisninger.
Ikke enig
Generalsekretær Øystein Davidsen i Norsk Bryteforbund er uenig med Barna og mener at antall fallseire er en gammeldags målestokk på hvor spennende idretten er. Han mener at sporten må ha forståelse for hva som passer i TV-mediet, og mener dagens regler fungerer godt.
- Reglene endres veldig ofte. De siste endringene er absolutt til det positive, mener han.
Samtidig medgir Davidsen at bryteidretten er svært avhengig av TV-inntekter. Bryting var i faresonen på 1990-tallet da den internasjonale olympiske komité (IOC) ville ta ut enkelte av de etablerte idrettene fra OL-programmet, men bryting overlevde som OL-idrett.
Siden det er få store produsenter av tøy og utstyr som sponser bryting, er de globale avtalene om fjernsynsoverføring fra internasjonale mesterskap svært viktige.
Annonse
- Vi har et problem med å få vist fram det vi øver på av tekniske ferdigheter. Brytesporten er vanskelig å tilpasse en verden der TV er viktig, sier Davidsen.
Studerte fortballfans
Om TV-påvirkningen på sport er omdiskutert, er det udiskutabelt at mediet drar nye tilskuere til idretten. I Tyrkia bidrar TV til økt interesse for fotball blant kvinner.
En annen studie lagt fram på ECSS-kongressen tar for seg tyrkiske fotballfans i alderen 21 til 32 år, og deres tilknytning til klubbene.
De 156 studentene som deltok i undersøkelsen er alle fan av én av de tre tyrkiske storklubbene Galatasaray, Fenerbache eller Besiktas. Alle tre klubber er fra Istanbul, men har fans spredd utover hele landet.
Kvinner liker stjernene
Førsteamanuensis Sema Alay fra Gazi University i Ankara har studert fotballklubbene som merkevare i forhold til markedsføring, og sett på hvilke verdier fansen legger vekt på hos de ulike klubbene.
- Menn legger i større grad vekt på tilhørighet, treneren og nostalgi mens kvinner legger større vekt på stjernespillere og aksept fra venner, sier Alay.
Hun fant ikke store forskjeller med hensyn på fansens merkevarelojalitet mellom de tre storklubbene, med det unntaket at Galatasaray-fansen har tendens til å legge større vekt på nostalgi og fordums storhet.
- Vinnere selger, men seier og tap kan markedsførerne gjøre lite med. Derimot burde de ta hensyn til ulike preferanser i ulike målgrupper, sier Alay.
Egne TV-kanaler
Hun slår fast at det er en stor fordel å ha stjernespillere på laget om man vil vekke interesse hos kvinner. Stjernespillerne er også viktigst for de av fansen som ikke er ”blodfans” og som bruker mindre tid og penger på å se kamper og kjøpe produkter.
Fotball er svært viktig i Tyrkia, og Alay sier at det kan se ut som om sporten blir stadig mer populært også blant kvinner.
Annonse
- Vi har ikke tall på det, men man ser flere kvinner på stadion og etter kampene. Spesielt når det er topplagene eller landslaget som spiller, sier hun.
Infrastrukturen på kampene er imidlertid ikke nødvendigvis heldig for kvinner, spesielt ikke i lavere divisjoner, og mange foretrekker å se kamper på fjernsyn.
For kvinner kan det være utrygt å komme seg til og fra stadion som ikke alltid ligger i den tryggeste delen av byen. Alle de store fotballklubbene har egne TV-kanaler.
ECSS-konferansen ble arrangert i Oslo med Norges idrettshøyskole som vertskap. Alay deltar i planleggingen av neste års konferanse som vil foregå i den tyrkiske byen Anatalya.