Annonse

Må ha språkhjelp på skolen

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Et stort flertall av minoritetsspråklige barn i grunnskolen i Oslo trenger ekstra norskundervisning, selv om de er født i Norge.

I snitt trenger to av tre minoritetsspråklige særskilt norskopplæring, som betyr at de ikke kan nok norsk til å følge ordinær undervisning. Det tilsvarer hver fjerde elev i Oslo-skolen, skriver Aftenposten.

Tall avisen har fått fra Utdanningsetaten i Oslo, viser at det er klare forskjeller på hvor godt norsk tospråklige barn snakker etter hvilket morsmål de har.

Sammen med tamiler og vietnamesere er norskpakistanere blant innvandrergruppene med lengst botid i Norge. 91 prosent av skolebarna med pakistansk bakgrunn er født her i landet. Likevel får sju av ti norskpakistanske elever med urdu som morsmål, særskilt norskundervisning.

Til sammenligning følger halvparten av elevene med vietnamesisk som morsmål, vanlig undervisning. For tamilenes del er andelen med særskilt norskundervisning 56 prosent.

Forsker Anders Bakken ved NOVA mener at utdanningsnivå påvirker forskjellen mellom landgruppene. Men også hvilken kulturell åpenhet gruppene utviser, altså viljen gruppene har til å integrere seg i storsamfunnet.

– Vietnamesere gjør det for eksempel stort sett ganske bra, selv om utdanningsnivået til dem som kom, ikke var spesielt høyt, sier Bakken. (NTB)

Powered by Labrador CMS