Annonse

- Liten nytte av nasjonale prøver

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Elever har svært liten nytte av de nasjonale prøvene, ifølge masteroppgave fra Universitetet i Oslo.

Oppgaven er utført av en student ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, melder NRK. Den viser at det er en tydelig utfordring med kommunikasjon innad i skolene.

På den ene siden tror skoleledelsen at lærerne på eget initiativ arbeider med resultatet fra de nasjonale prøvene, og dermed følger opp enkeltelevene.

På den andre siden har ikke lærerne mottatt noen retningslinjer eller krav fra skoleledelsen. De føler derfor at dette ikke er prioritert og lar dermed oppfølgingen være.

Ettersom de nasjonale prøvene ikke følges opp overfor hver enkelt elev, går de glipp av læringsnytten, påpekes det i oppgaven.

Utdanningsdirektoratet mener undersøkelsen er et godt innspill, men at det er store forskjeller mellom skoler.

Elevorganisasjonen mener at de nasjonale prøvene er poengløse dersom de ikke følges opp mer systematisk. (NTB)

Powered by Labrador CMS