Annonse

Liten effekt så langt hos NAV

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

De ansatte i NAV hadde i utgangspunktet stor tro på at reformen skulle gjøre det bedre for brukerne. Dette var blant konklusjonene da forskere nylig presenterte resultater fra evalueringen av NAV-reformen, som gjennomføres i regi av Forskningsrådet og UNI Rokkansenteret.

I 2008 trodde 80 prosent av de ansatte ved NAV-kontorene at brukerne ville få et bedre tilbud enn de hadde fra før. To år etter hadde dette sunket til 59 prosent. Forsker Tone Alm Andreassen, fra Arbeidsforskningsinstituttet, sier lederne og medarbeiderne ved NAV-kontorene i utgangspunktet hadde stor tro på at reformen skulle gjøre det bedre for brukerne.

Alm Andreassen mener nedgangen kan skyldes en reformtretthet.

– Vi var overrasket over den store oppslutningen de ansatte i NAV i utgangspunktet hadde for reformen de første årene.

– De ansatte hadde strukket seg langt i en periode, og ventet på at resultatene skulle komme. Når dette viste seg å ta veldig lang tid, ble de slitne og resignerte. NAV satte utviklingsprosessen på vent, og de ansatte ble satt til å jobbe med oppgavene de kjente fra før for å få unna saksbehandlingen, sier Alm Andressen.

Powered by Labrador CMS