Likestillingsarbeid gir resultater
Fire av de fem kvinnene som deltok på NTNUs opprykkskurs i 2008 fikk opprykk i år. May Thorseth er én av dem.
For å øke andelen kvinner i akademiske toppstillinger, har NTNU satt i gang flere likestillingstiltak. Ett av tiltakene er opprykkskurs for kvinner, hvor deltakerne får veiledning i å skrive søknad for opprykk til professor. Tiltaket kan vise til gode resultater, fire av de fem kvinnene som deltok på opprykkskurset for Humanistisk fakultet i 2008, fikk opprykk i år. Én av dem er filosofiprofessor May Thorseth.
- Det hele startet med at min instituttleder kom med en oppfordring om å søke kvalifiseringsstipend for kvinner med tanke på å søke opprykk. Jeg hadde ikke tenkt på det som aktuelt på det tidspunktet. Da jeg så ble orientert om opprykkskurset fra fakultetet, ble det en oppfordring nummer to, sier Thorseth.
Humanistiske fag, og særlig filosofi, har en lav kvinneandel. Bare to av åtte, eller 25 prosent, av filosofiprofessorene ved NTNU er kvinner.
- Jeg ser meg selv som et individ, ikke som et lavt representert kjønn. Så jeg søkte ikke om opprykk for statistikkens skyld, men det ble en påminnelse om at hvis man ikke har en grunn til å la være, så bør man søke, sier Thorseth.
Opprykkskurset består av seminarer hvor deltakerne får opplæring i hvordan skrive en god søknad, i tillegg til løpende veiledning under selve skriveprosessen. Selv om Thorseth ville søke om opprykk, var hun usikker på om hun skulle delta på kurset.
- Jeg tenkte at formen på søknaden ikke hadde noen betydning, og at det kun var hva man hadde prestert som ble vurdert. Etter hvert skjønte jeg at hvordan man presenterer seg selv, har mye å gjøre med hvordan man blir oppfattet, sier hun.
- Kurset handler om å gjøre søknaden bedre på en pedagogisk måte. Man har faktisk en mulighet til å påvirke hva andre skal legge vekt på ved å sette fokus på akkurat det, sier hun.
Thorseth mener at det er vanskelig å måle hvor mye kurset hadde å si for at hun fikk opprykk, men at det hjalp henne til å skrive en bedre søknad, er hun ikke i tvil om. I tillegg presset kurset henne til at hun faktisk fikk skrevet ferdig og sendt søknaden.
- Det var viktig å få professorstillingen i forhold til legitimitet og tyngde. Så fort man har blitt professor, skjer det noe magisk, og man blir med en gang hørt mer. Det betyr at man kan påvirke både forskningen og arbeidsmiljøet rundt forskningen i større grad. Det er én av flere grunner til at det er et naturlig mål å ha, sier hun.