Annonse

Leksehjelp kan forsterke forskjeller

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Ordningen med gratis leksehjelp bidrar ikke til å jevne ut forskjeller, slik målsettingen var, viser en fersk rapport.

Regjeringen innførte ordningen med frivillig, gratis leksehjelp fra høsten 2010 til alle elever i 1. til 4. klasse.

Selv om ordningen har gjort at flere barn gjør lekser og også hever kvaliteten på leksearbeidet til dem med svakest resultater, fungerer den ikke etter intensjonen, skriver Aftenposten.

Ifølge en foreløpig rapport fra forskere fra NOVA og NIFU kan isteden leksehjelpen bidra til å øke forskjellene mellom ulike grupper elever.

Forskerne peker på at knapphet på pedagogisk kompetanse og liten voksentetthet innebærer at elever som trenger mye hjelp, ikke får det.

Dermed blir de hengende etter i leksearbeidet og leksehjelpen virker mot sin hensikt som var å bidra til å jevne ut de sosiale forskjellene. (NTB)

Powered by Labrador CMS