Annonse

- Lærerløft går ut over forskning

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Fagmiljøene advarer: Storstilt etterutdanning av lærere kan slå negativt ut for dem som skal gjøre jobben, og tappe skolene for realfagskompetanse, skriver Forskerforum.

– Når man skal drive utdanningene vi allerede har, og i tillegg gjennomføre store satsinger på etterutdanning av lærere, blir det mye press på noen få personer. Stort arbeidspress kan føre til mindre mulighet til å drive med forsknings- og utviklingsarbeid. Det blir gjerne undervisning som går foran, sier Marit Eriksen, hovedtillitsvalgt for Forskerforbundet ved Høgskolen i Østfold.

I regjeringsplattformen til Solberg-regjeringen tas det sikte på en ytterligere opptrapping av forrige regjerings etter- og videreutdanningssatsing, Kompetanse for kvalitet. Satsingen inkluderer at 10 000 lærere skal gis etterutdanning innen matematikk de neste fem årene.

Powered by Labrador CMS