Skal det være en burger og pommes frites? Denne er laget av kunstig intelligens. Kanskje ser den enda bedre ut enn ekte vare.

Kunstige mat­bilder fristet mest

Matbilder laget av kunstig intelligens (KI) fristet mest når folk ikke visste om bildene var ekte eller ikke. 

Kunstig intelligens (KI) blir stadig mer avansert. 

Det har blitt vanskelig å skille mellom bilder av virkelige mennesker og mennesker laget av KI.

Har kunstig intelligens også blitt bedre enn mennesker på å få maten til å se fristende ut? 

Virkelig og kunstig mat – hva så best ut?

I en ny, britisk studie skulle rundt 300 deltakere rangere hvor fristende mat så ut. De skulle se på bilder bruke en skala fra «Ikke fristende i det hele tatt» til «Svært fristende». 

Studien er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Food Quality and Preference. Funnene er også omtalt i en pressemelding fra University of Oxford. 

Bildene som deltakerne fikk se viste mye forskjellig slags mat. Det var fra hele grønnsaker til juice og ultraprosessert mat, som kaker. 

I noen tilfeller ble deltakerne fortalt hvilke bilder som var virkelige, og hvilke som var laget av KI. 

I andre tilfeller fikk de ingen informasjon om hvilke bilder som var virkelige.

KI kjenner triksene

Når deltakerne visste hvilke bilder som var virkelige og ikke, syns de ofte maten på bildene så like fristende ut. 

Ting så annerledes ut når de ikke visste dette. De fleste av deltakerne vurderte KI-maten som mye mer fristende. 

Forskerne tror det handler mye om hvordan maten ser ut på de kunstige bildene. Gulrøttene er litt mer symmetriske og juicen er sterkere i fargen. 

Alle disse tingene er kjent for å ha mye å si for hvor god vi syns mat ser ut, hevder de.

Mer krem på kaka

Kunstig intelligens kan dermed være et triks som kan gjøre det billigere for matbransjen å reklamere, tror forskerne bak studien. 

Samtidig så KI-maten ofte mer kaloririk ut enn den virkelige maten, har forskerne kommet frem til. 

For eksempel legger KI gjerne til noen ekstra pommes frites eller mer krem på kaka. Øynene våre fristes lettere av rause porsjoner og kaloririkt utseende. 

Derfor mener de at enda mer fristende matbilder ikke nødvendigvis er positivt for folkehelsa. 

 

Hel gulrot, prosessert gulrot og ultraprosessert gulrot. Virkelig til venstre, kunstig til høyre. Det var ingen tvil om hva flest fikk lyst på.

Sterke farger fristet mest

Vi spiser med øynene, viste også en amerikansk studie som forskning.no skrev om i 2022

Der skulle rundt 270 deltakere se for seg at de bladde gjennom en restaurantmeny på nett. Der fikk de se bilder av retten pokebowl med sterke farger og blassere farger.

Deltakerne ble tilfeldig valgt til å se bare ett av bildene. Deltakerne som fikk se bildene med sterkest farger, syns også retten så mer appetittvekkende ut. 

Men matens utseende ser ut til å avhenge litt av situasjonen.

Den amerikanske studien viste at utseendet ikke har like mye å si dersom vi skal spise sammen med andre.

Kanskje fordi dem som spiser alene fokuserer mer på maten i seg selv, foreslo en av forskerne bak den amerikanske studien.

Referanse: 

Califano, Giovanbattista og Spence, Charles. (2024). Assessing the visual appeal of real/AI-generated food images. Food Quality and Preference

LES OGSÅ

Få med deg ny forskning

Powered by Labrador CMS