Annonse

Hjernen fokuserer på kvinnens kroppsdeler

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Kvinnekroppen brukes i reklame, i magasiner og på plakater. Synet av pupper og lår er faktisk så vanlig at hjernene våre reagerer annerledes ved synet av en kvinne enn av en mann. Psykolog Sarah Gervais ved Universitetet i Nebraska, USA, har kommet frem til at vi husker kvinner gjennom å fokusere på enkelte kroppsdeler, spesielt hofte- og brystpartiet. Når det kommer til menn, oppfatter hjernen på dem som en helhet.

Gervais kom frem til dette ved å utføre et eksperiment med 227 deltagere. Alle ble vist totalt 48 bilder av unge menn eller kvinner. Etter å ha sett bildene ble de bedt om å gjenkjenne personen de nettopp hadde sett ved å se på nye bilder, noen med utsnitt av hofte- og brystparti, andre av hele kroppen. Resultatet viste at deltagerne hadde lettere for å kjenne igjen kvinnene på bildene når det var fokus på individuelle kroppsdelene, mens mennene ble lettere gjenkjent når det var bilde av hele kroppen.

Undersøkelsen viser at både kvinner og menn reagerer på denne måten. Gervais mener evolusjonen er forklaringen på fenomenet, men peker også på media:
- Kvinnekroppen brukes til å selge alle mulige produkter. På grunn av denne eksponeringen har hjernen begynt å se på alle kvinner på samme måte, hevder hun. (forskning.no/KdlC)

Powered by Labrador CMS