Annonse

Jakten på naturtalentene

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

- Hvor og hvordan utvikles talenter i naturvitenskap? De nordiske skolesystemene legger i forskjellig grad vekt på å følge opp “naturtalentene”, sier førsteamanuenis Espen Henriksen ved Høgskolen i Bodø (bildet).

Espen Henriksen er redaktør for og har skrevet den norske delen av rapporten “Utvikling av naturvitenskapelig talent og kreativitet - et nordisk perspektiv”. Studien inngår i prosjektet “En god opplæring for ungdom og voksne”, som er ett av prosjektene Nordisk ministerråd satte i gang i 2007/2008.

- Og hvordan skal man egentlig avgjøre hvilke talenter som bør få spesiell oppfølging? Vi trekker ikke endelige konklusjoner om disse prinsipielle spørsmålene. Vårt oppdrag var å lage en statusrapport for hva som gjøres på dette feltet i dag, sier førsteamanuenis Espen Henriksen ved Profesjonshøgskolen, Høgskolen i Bodø.

- Alle har sine talenter, og alle mennesker har krav på muligheter til å utvikle sine talenter, men begrepet talent brukes på forskjellig vis. I de norske offisielle prinsippene for skolenes virksomhet (“Læringsplakaten”) heter det at alle skal ha like muligheter til å utvikle sine evner og talenter. Men i talentutvikling er det ofte underforstått at man tenker på spesielle talenter, det vil si videreutvikling av evner og ferdigheter som allerede ligger på et uvanlig høyt nivå, sier Espen Henriksen.

Powered by Labrador CMS