Annonse

Hvorfor leke?

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

I dag er manglende deltakelse eller inaktivitet tolket av politikere, pedagoger og forskere verden over som en eskalerende epidemi. Hvorfor er noen svært aktive mens andre sjelden deltar? Ny bok fra NIH tar for seg fysisk aktivitet som dannelsesprosess.

Allerede for over 200 år siden sa feminist, forfatter og filosof Mary Wollstonecraft: Skolen bør ha en skolegård hvor elevene kan drive kroppsøving. I denne alderen (dvs fem til ni år) bør de ikke sitte lenket til pulten mer enn en time av gangen, de trenger å røre på seg. Det er likevel intet i veien for å gjøre friminuttets aktiviteter til en del av undervisningen …. I timene kan de ha fag som botanikk, mekanikk, astronomi, lesing, skriving, regning, naturhistorie, og foreta enkle eksperimenter i fysikk, dog aldri på bekostning av gymnastikk og lek i friluft.

Slagord for all virksomhet ved Norges idrettshøgskole er mennesker i bevegelse. Fysisk aktivitet er viktig, ikke minst som en integrert del av menneskers dannelsesprosess.

Boka “Aktive liv” består av 14 artikler som undersøker sammenhenger mellom kropp, bevegelse og dannelse i lys av idrettspedagogiske perspektiver, begreper og analyser som åpner for nye synsmåter og forståelser. En hovedintensjon er at boka vil bidra til å revitalisere kroppsøving og idrettspedagogikk som samfunnsvitenskapelige og humanistiske fag og forskningsfelt. Artiklene i boka spenner vidt; fra antikken til vår egen tid; fra allmenndannelse til helsepedagogikk; fra lek, dans, idrett og friluftsliv til kroppslig læring; fra læreplaner til skolepedagogikk.

- Dette er den første idrettspedagogiske boka fra NIH, sier Kirsti Pedersen Gurholt, redaktør og førsteamanuensis ved Seksjon for kroppsøving og pedagogikk på NIH. - Det har vært et samlende forskningsformidlende prosjekt for seksjonen basert på NIHs strategi for perioden 2005-2010, som har hatt fokus på det aktive liv, fortsetter Kirsti.

-Vi håper boka skal brukes som kjernelitteratur i lærerutdanninger og praktisk pedagogiske studier, og også at den vil bli brukt i andre nordiske land, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS