Annonse

Hvilken kunnskap virker?

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

I mange land brukes det store ressurser på å teste skoleelever. Begrunnelsen er at testing gir bedre undervisning. Men en kunnskapsoppsummering av all internasjonal forskning på området de siste 30 årene viser ingen slik sammenheng.

Det er Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning som har samlet all forskningskunnskapen om sammenhengen mellom skoletester og skoleresultater. De har som hovedaktivitet å sortere og systematisere hva utdanningsforskningen viser på ett og ett felt. Det er nyttig.

For selv om mengden av pedagogisk forskning har eksplodert de siste årene, sliter fortsatt politikere og praktikere med å få svar på selv helt enkle spørsmål. For eksempel: Har nasjonale tester egentlig noen effekt på elevenes skoleresultater?

– I forskningslitteraturen kan politikere få belegg for nær sagt ethvert standpunkt de måtte ha, om de baserer seg på én og én studie. Derfor er det stort behov for å systematisere kunnskapen. Gjør vi ikke det, risikerer vi at enkeltstudier styrer politikken, sier Sven Erik Nordenbo, direktør for Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning.

– Kunnskapsoppsummeringen av det vi vet om sammenhengen mellom tester og skoleresultater, er et godt eksempel på at det er behov for å lage systematiske gjennomganger av forskning, mener han.

Les hele saken på forskningsradet.no

Powered by Labrador CMS