Annonse

- Hva er god profesjonsutøvelse?

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

- God profesjonsutøvelse handler om å gjøre det som er riktig - at man gjør jobben sin på en god måte. Det handler på den ene siden om det den profesjonelle gjør og på den annen side om måten det blir gjort på, sier professor Lars Inge Terum ved Høgskolen i Oslo.

Terum har i samarbeid med kollega og professor Harald Grimen nettopp gitt ut boken Evidensbasert profesjonsutøvelse.

Boka handler om at profesjonelle må gjøre bruk av kunnskap som er gyldig, handle på en formålstjenlig og rettvis måte, samt ha adekvat situasjonsinnsikt.

Hva som skal til for å klare dette er vanskelig på to måter, ifølge Terum.

- For det første fordi spørsmålet om god profesjonsutøvelse har en normativ side, og vi har ulike oppfatninger om hvilke normer og verdier som bør gjelde. For det andre handler det om solid kunnskap, gode institusjonelle ordninger og rom for at profesjonelle kan reflektere over egne og andres feil, sier han.

Dårlig profesjonsutøvelse kan skyldes at profesjonelle både har for lite eller dårlig oppdatert kunnskap, dårlige kommunikasjonsrutiner og at profesjonelle ikke har evne eller nok tid til å reflektere over egen praksis. Altså både kunnskapsmangel, systemfeil og tankefeil.

Alt dette kan bidra til dårlig profesjonsutøvelse.

- Debattene om evidensbasert praksis har vært sterkt polariserte. Dette er den første boken i Norge som presenterer ulike stemmer fra disse debattene, og stemmer som kommer fra ulike profesjonsfelt.

- Vi ønsker med boken å invitere til en nøktern debatt om meget viktige problemstillinger.

Spørsmålet om evidensbasert profesjonsutøvelse har ikke bare profesjonsintern interesse. Det handler dypest sett om hvilke profesjonsutøvere vi trenger, enten det erlærere, leger, sykepleiere, psykologer, sosialarbeidere, og hvordan for eksempel skoler, sykehus og velferdstjenester bør være.

Powered by Labrador CMS