Annonse

Historier skal lokke turister til Norden

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Historier kan hjelpe en hardt prøvet reiselivsnæring. Professor Lena Mossberg ved BI leder et nordisk forskerteam som skal finne ut hvordan storytelling kan brukes til å utvike destinasjoner. Nordisk InnovationsCenter har bevilget tre millioner kroner til prosjektet.

Reiselivsnæringen er ute i hardt vært. Turistene som valfarter til Ylvingen er et av de få lyspunktene. Øya opplever rekordbesøk som et resultat av NRK-serien ”Himmelblå”.

Nordisk InnovationsCenter har bevilget tre millioner kroner til et toårig forskningsprosjekt om ”Storytelling og destinasjonsutvikling” ved Handelshøyskolen BI.

Professor Lena Mossberg ved Handelshøyskolen BI vil lede en team av nordiske reiselivsforskere som skal finne ut hvordan turistdestinasjoner kan få drahjelp fra historier.

Markedsføring gjennom historier

Særlig for reisemål som kanskje ikke har all verden av attraksjoner, vil det være en mulighet å bygge opp og markedsføre historier som selger.

I Sverige er det bygget opp temaparker med utgangspunkt i Jan Guillous bøker og filmatiseringen av tempelridderen Arn. Turister strømmer til for å delta i den oppdiktede ridderens liv og eventyr

Kardemomme by i Kristiansand er et norsk eksempel på en slik trend, mens julenissen i Rovaniemi Mummidalen i Nådendal är finske ekspempler på suksessrike reisemål som er bygget rundt gode historier.

Dette er eksempler som viser at det er mulig å bruke historier i markedsføringen av turistmål. Historiene trenger ikke nødvendigvis å være sanne.

Det er første gang Nordisk InnovationsCenter finansierer forskning knyttet til reiseliv og markedsføring.

Powered by Labrador CMS