Annonse

Forskning på kvener i Norge vant Holbergprisen i skolen 2014

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Førsteprisen gikk til Eline Loe Rønvik og Olivia Høegh-Omdal Paulsen ved Elvebakken videregående skole for prosjektet: Kven er ikke kven – kvenenes stillfarne kamp for anerkjennelse. Det står på nettsidene til Holbergprisen.

Prisen ble delt ut av Næringsminister Monica Mæland, og vinner av Holbergprisen 2014, Michael Cook, på Bergen Katedralskole i går, onsdag.

Sitat fra fagjuryen;
«Den analytiske behandlingen av det historiske grunnlagsmaterialet er elegant formidlet gjennom et klart og godt språk – og konklusjonen er tankevekkende: ”Er det nødvendigvis noe galt i at en kultur forsvinner?” spør forfatterne til slutt i oppgaven. Men de minner også om at kulturer kan revitaliseres eller ”bygges opp igjen”. Dette prosjektet framstår i seg selv som et viktig bidrag til en slik revitaliserende bevissthet omkring kvensk kultur og historie.»

2. pris på kr. 10 000,- går til: Luisa Van den Bergh, Katrine Jakobsen og Johanne F. Ullestad ved Langhaugen videregående skole for prosjektet: Livet med ”Gullbilletten”? Muligheter og utfordringer for unge voksne som kom alene til Norge som mindreårig.

3. pris på kr. 5000,- går til: Laura Aadland og Silje Rame ved Bergen Katedralskole for prosjektet: LEGO – en bremsekloss for utviklingen?

I tillegg til pengepremier på henholdsvis 15 000, 10 000 og 5 000, mottok elevene også invitasjon til å delta på den høytidelige utdelingen av Holbergs internasjonale minnepris, Nils Klim-prisen og regjeringens middag i Håkonshallen.

Lærerstipendet 2014 på 15 000,- gikk til Fredrik Hasler fra Askim videregående skole for lærerrapporten om hvordan klassen hans arbeidet med Holbergprisen i skolen-prosjektene.

Juryen har enstemmig konkludert med at prisen i år skal tildeles Fredrik Hasler som underviser i kommunikasjon og kultur ved Askim videregående skole.
Rapporten han har levert er personlig og engasjerende skrevet, sier fagjuryen.

Holbergprisen i skolen deler hvert år ut et lærerstipend for det beste innsendte pedagogiske undervisningsopplegget.

Powered by Labrador CMS