Kort og godt aktiv

Du behøver ikke nødvendigvis gå eller sykle hele veien til jobben for å innkassere en positiv helsegevinst.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

(Illustrasjonsfoto: Colourbox.no)
(Illustrasjonsfoto: Colourbox.no)

Helsegevinster ved å være fysisk aktiv

Daglig fysisk aktivitet beskytter mot: Hjerte- og karsykdom, høyt blodtrykk, diabetes 2, overvekt, fedme, tykktarmskreft og brystkreft.

Fysisk aktivitet er viktig også for muskel-, skjelett- og leddhelse.

Samtidig viser det seg at fysisk inaktivitet øker risikoen for for tidlig død, sykelighet og svekkelse av generell funksjonsdyktighet.

Kilde: Bedre helse på 1, 2, 30
 

Hvor stor gevinsten blir, vil selvsagt avhenge av flere faktorer;  som intensiteten, avstanden til der du jobber - og hvor ofte og lenge av gangen du er aktiv.

Men; selv fysisk aktivitet av ganske kort varighet hver dag til og fra jobb ser ut til å gi vesentlig gevinst, antyder en ny studie publisert i JAMAs Archives of Internal Miedicine.

Det gjelder også hvis mosjonen bare utgjør en del av reiseveien, og du tar enten buss, trikk, t-bane eller tog i tillegg. Ett eksempel kan være 15 minutter på bussen, og så 10 minutters gange.

Både spasering i friskt tempo og pedaltråkk vil telle på plussiden i aktivitesregnskapet. Sjansene øker for å unngå overvekt og risikofaktorer for hjerte- og karsykdom.

Bedre kondis, sunnere innvendig

En ting er at de aktive skåret bedre på kondisjonstesten i den nye amerikanske studien.

- I tillegg hadde de lavere blodtrykk, samt lavere nivåer i blodet av fettstoffet triglyserid og av insulin. Det opplyser forsker Penny Gordon-Larsen ved University of North Carolina, avdeling for folkehelse, i et presseskriv.

Høyt blodtrykk er en risikofaktor for hjerte- og karsykdom. Høye triglyseridnivåer kan også øke risikoen for slik sykdom. For mye insulin i blodet øker faren for fedme, og på sikt diabetes 2.

- Det har vært forsket mye på fordelene ved trening generelt, men ikke like så mye på hjerte-kar-fordeler og samlede gevistert for helsen i forbindelse med fysisk aktivitet utenom typisk trening, som det å dra til og fra jobb, sier postdoktor Janne Boone-Heinonen.

Best uttelling for mennene

Mannfolkene i studien fikk noe bedre uttelling for spaseringen og syklingen.

Å løpe i ly for regnet som en del av gåturen til jobb, kan også føres på plussiden i aktivitetsregnskapet. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.no)
Å løpe i ly for regnet som en del av gåturen til jobb, kan også føres på plussiden i aktivitetsregnskapet. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.no)

- Vi vet ikke sikkert hvorfor kvinnene høstet mindre av de gunstige effektene, sier Gordon-Larsen, epidemiolog med fedme som hovedfelt.

- Det kan tenkes at kvinnene ikke gikk og syklet like intenst som mennene, eller så kan en forklaring være at kvinnene hadde kortere reisevei.

- Likevel; vi ser vesentlige helsefordeler for begge kjønn i det å sykle eller gå til jobben, fortsetter Gordon-Larsen.

Åtte kilometer i snitt

Forskerne så nærmere på 2 364 personer under 30 år fra studien Coronary Artery Risk Development in Young Adults (CARDIA), og benyttet seg av data fra 2005 og 2006.

De som var aktive på minst en del av jobbreisen ble sammenlignet med flertallet, som kjørte bil eller kun benyttet offentlig transport.

I snitt brukte de aktive mannlige arbeidstakerne i studien 20 minutter til jobb, mens kvinnene brukte 17 minutter.

De hadde i snitt rundt åtte kilometer å tilbakelegge, noe som for de fleste nok vil innebære at bare deler av turen bestod av gåing eller sykling.

- 30 minutter aktivitet hver dag

For å oppnå en helseeffekt bør man være aktiv 30 minutter hver dag, opplyser det norske Helsedirektoratet. I 2007 ble det gjennomført en undersøkelse som viste at bare én av fire nordmenn kjente til denne nasjonale anbefalingen.

Samtidig har det vist seg at bare 44 prosent av nordmenn går 10 minutter sammenhengende hver dag.

I billandet USA kommer det neppe som en overraskelse at det var færre enn to av ti (16,7 prosent) i den nye studien som gikk eller syklet hele eller deler av jobbreisen.

Å gå vil for mange innebære en lavintensiv aktivitet, selv om det er mulig å gå raskt - og med staver - for å øke treningseffekten.

Gordon-Larsen mener videre at for de fleste voksne i USA, vil 60 minutters gange daglig være rimelig for å nå anbefalingene om fysisk aktivitet.

- Det ville vært fantastisk å se flere sykle eller gå til jobben, men for å få dette til, må det gjøres tryggere og mer tilgjengelig å sykle, sier hun.

Selv om hennes utgangspunkt er amerikanske forhold, kunne det neppe skade å legge forholdene litt mer til rette for syklister også i mange norske byer og tettsteder.

Referanse:

Active Commuting and Cardiovascular Disease Risk: The CARDIA Study
Penny Gordon-Larsen; Janne Boone-Heinonen; Steve Sidney; Barbara Sternfeld; David R. Jacobs Jr; Cora E. Lewis. Arch Intern Med. 2009;169(13):1216-1223.

Les mer:

Om fysisk aktivitet: Bedre helse på 1-2-30

Handlingsplan for fysisk aktivitet (2005-2009), utarbeidet av åtte departementer.

Powered by Labrador CMS