Annonse

Flere lærerstudenter fra lavstatusfamilier

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Den sosiale statusbakgrunnen til norske lærerstudenter har dalt fra 1975 og fram til i dag, viser forskning ved Senter for Profesjonsstudier (SPS) ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

Lærerstudentene kommer stadig oftere fra familier med lavere utdannings- og inntektsnivå - sammenliknet med andre studenter, skriver HiOA-nettavisen Khrono.

Doktorgradstipendiat Mari Lande With forsker på rekruttering til lærerutdanningen. Hun forsøker å finne ut hvem som søker seg til læreryrket, om dette har endret seg over tid, eventuelt variert i ulike tidsperioder.

With har sett på alle studenter som er blitt grunnskolelærere i perioden 1975-2009.

— I mitt materiale ser vi at selv når lærerlønna har økt, har det ikke blitt flere med høy inntektsbakgrunn som har søkt seg til læreryrket, sier With til Khrono.

With har også sett spesielt på situasjonen etter 1994 da lærerutdanningen gikk fra å være treårig til fireårig. Heller ikke dette tiltaket medførte at det ble flere studenter med høyere utdanningsbakgrunn som søkte seg til læreryrket.

Artikkelen hos Khrono

Powered by Labrador CMS