Annonse

Felles utfordringer i nord

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

– Å reise på internasjonalt feltkurs er å ta støttehjulene av sykkelen, sier masterstudent Brandon White fra Universitetet i Saskatchewan til Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU).

Han er på feltkurs i Kirkenes sammen med sine medstudenter.

Feltkurset i Norge er en del av masterstudiet Northern Governance and Development, og White utdyper:

– Studentene lærer om markedsøkonomi og om utfordringer ulike kulturer har, men det er først når vi kommer ut og får se konsekvensene for folk at teorien blir virkelig.

En hel uke tilbringer studentene fra Canada i Kirkens og Øst-Finnmark.

De besøker ulike næringer som fiskeoppdrett av røye og Sydvaranger gruve. De får se spesielle tilpasninger Norge har klart å gjøre, som den samiskspråklige tingretten i Tana. De får være med på kongekrabbesafari og smake spesielle lokale produkter. En blanding av bedriftsbesøk, utflukter og forelesninger av mer og mindre teoretisk art er innholdet.

Det er Barentsinstituttet som har tilrettelagt programmet for studentene.

Erkjennelsen om at landene i det sirkumpolare nord har felles utfordringer, er bakgrunnen for studentutvekslingen.

Se videoreportasje fra studentenes norgesbesøk.

Nordområdene er i en rivende utvikling. Her finnes det store ressurser av olje, gass og mineraler. Etter hvert som polisen trekker seg tilbake, blir det også større muligheter for effektiv logistikk knyttet til disse råstoffene.

Men samtidig som mektige aktører ønsker å utnytte mulighetene, skal også andre næringer som turisme og fiske få blomstre. Dessuten er det nødvendig å se på urfolks rettigheter, da mange av ressursene finnes i områder der det er urfolk, og urfolk setter sitt særpreg på hele det sirkumpolare nord.

Denne kompleksiteten er det masterstudentene på dette kurset vil lære mer om, med blikk på styring og innovasjon. Og det er utfordringene knyttet til denne utviklingen Universitetet i Saskatchewan vil se videre på, sammen med UiT Norges arktiske universitet.

Powered by Labrador CMS