Annonse

Eksplosiv økning av forskere uten undervisningsplikt

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Antall forskere som ikke underviser har vokst kraftig ved landets universiteter og høyskoler. Det vekker bekymring.

– Det er en litt skummel utvikling, sier leder i Norsk studentorganisasjon Kim O. Kantardjiev.

Antall forskere som ikke underviser studenter er i kraftig vekst, viser tall Forskerforum har innhentet fra Database for statistikk om høyere utdanning (DBH). Norske utdanningsinstitusjoner ansetter forholdsvis flere forskere med lite undervisningsforpliktelser enn forskere i stillinger som er kombinert med undervisning. Det korresponderer med situasjonen ved danske universiteter som ble omtalt i Forskerforum forrige uke. Utviklingen kan være skadelig for utdanningskvaliteten, mener Norsk studentorganisasjon.

– De faglige satsningene ved institusjonene, har fokusert veldig på forskningssiden og ikke nok på studiesiden. Det fører til at man vil få en utvikling der studiene ikke kobles klart nok mot den forskningen som gjøres ved institusjonene, og det vil være en åpenbar svekkelse av utdanningene i Norge, mener Kantardjiev.

Den norske modellen for forskningsbasert undervisning baserer seg på at vitenskapelige ansatte, særlig ved universitetene, både forsker og underviser.

 

Powered by Labrador CMS