Annonse

Skilpadde lærer av å bruke berøringsskjerm

Målet er å finne ut mer om hvordan skilpaddene bruker hjernen. Se video.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Videoen er fra da en av skilpaddene var under opplæring i Wien. (Video: University of Lincoln)

Det sære eksperimentet er gjort av forskere ved University of Lincoln i England. Forskerne der jobber med hjernestruktur, og de ser nærmere på skilpadder fordi krypdyrhjernene er helt annerledes enn pattedyra sine.

Mens pattedyr, oss mennesker inkludert, bruker hippocampus til å orientere oss, tror man at skilpadder og andre reptiler bruker helt en annen del av hjernen, men dette er det gjort lite forskning på.

- Skilpadder er perfekte å studere fordi de ses på som stort sett uendret fra da de vandret rundt på jorda for millioner av år siden, sier Anna Wilkinson, som ledet forsøkene, i en pressemelding.

Hun er professor ved University of Lincoln og forsker på kognisjon hos dyr. Hun mener denne forskningen er viktig fordi den kan fortelle oss noe om utviklingen av  vår egen hjerne og hvordan den fungerer.

Kognisjon er de prosessene som skjer i hjernen som har å gjøre med kunnskap, erkjennelse, oppfatning og tenkning.

Opplæring i Wien

Først ble fire søramerikanske rødfotete skogsskilpadder trent ved universitetet i Wien. Hver gang skilpaddene så på, gikk mot og rørte ved en av de to blå rundingene på berøringsskjermen fikk de noe godt, som oftest jordbær.

Da de prøvde den røde trekanten på skjermen fikk de ingenting.

Til slutt skjønte de at en blå runding = noe godt.

Deretter ble to av skilpaddene, Esme og Quinn, tatt med til University of Lincoln i England, der de ble plassert i et rom med to blå matskåler som så ut som rundingene på skjermen.

Lærer med skjerm

Det viste seg at skilpaddene kunne lære noe på skjerm og overføre det til det virkelige liv. Skilpaddene fikk nemlig valget mellom om å trykke på én av to blå rundinger under opplæringen i Wien, og fikk fort en favoritt. Når de trykket på den blå rundingen til høyre, så kom det et jordbær.

De kunne like gjerne trykket på den til venstre, men de holdt seg til favorittrundingen sin, for de fikk jo jordbær uansett. Da de skulle velge matskål i England, valgte de samme side som favorittsiden på skjermen.

- Dette forteller oss at skilpaddene, når de orienterer seg i den virkelige verden, ikke bare setter sin lit til enkle motoriske tilbakemeldinger, men at de kan lære seg hvor de finner stimuli i et miljø, sier Wilkinson.

- Det store problemet er hvordan vi kan stille alle dyr et spørsmål de kan svare på. Berøringsskjermer er en genial løsning fordi alle dyr kan interagere med dem, enten det er med en pote, nesa eller nebbet.

Referanse:

Julia Mueller-Paul m.fl: Touchscreen performance and knowledge transfer in the red-footed tortoise (Chelonoidis carbonaria), Behavioural Processes, juli 2014

Powered by Labrador CMS