Annonse

Dårlig rustet for engelsk studiepensum

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Norske studenter leser for dårlig på engelsk. Og realistene sliter med engelskpensumet. Det viser en ny masteroppgave fra Universitetet i Oslo, står det på universitetets nettsider.

– Engelskundervisningen på videregående er for dårlig. Undervisningen fokuserer for lite på leseferdigheter og læringsstrategier. Dermed stiller norske studenter med et dårlig utgangspunkt når de skal lese engelsk fagstoff på høyere utdanning, sier Elise Arnsby.

Arnsby har gjennomført en spørreundersøkelse blant 142 studenter ved Universitetet i Oslo. Undersøkelsen er den del av hennes masteroppgave ved Institutt for Lærerutdanning og skoleforskning. Resultatene av studien støttes også av tidligere forskning ved instituttet.

Den nye studien viser at nærmere 30 prosent av universitetsstudentene er så dårlige til å lese engelsk at det er svært begrenset hvor mye kunnskap de klarer å tilegne seg fra pensum på dette språket.
– Disse studentene ligger helt på grensa av det kunnskapsnivået som er nødvendig for å hente mening fra en tekst. Flere av dem jeg intervjuet mente at pensum på engelsk var en langt større utfordring enn selve faget de studerte, sier Arnsby.

Powered by Labrador CMS