Annonse

BI-professor i kommunikasjon og ledelse

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Øyvind Ihlen har tiltrådt som professor i kommunikasjon og ledelse ved Handelshøyskolen BI. Han blir Norges første fulltidsprofessor i skjæringsfeltet mellom kommunikasjon og ledelse.

Ihlen er utdannet dr.art. i medievitenskap fra Universitetet i Oslo. Han disputerte for doktorgraden i 2004 med en avhandling om strategisk kommunikasjon i konfliktene om gasskraftverk og utbygging av Alta-vassdraget. Senere har Ihlen blant annet skrevet om norsk oljeindustris strategiske kommunikasjon og omdømmebygging i boka Petroleumsparadiset (Unipub, 2007).

Før ansettelsen ved BI var Ihlen tilknyttet Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo. Han har også en stilling ved Høgskolen i Hedmark, og har bakgrunn som journalist og rådgiver.

Ihlen er i sin forskning blant annet opptatt av medieomtale og kommunikasjon av bedrifters samfunnsansvar. Dette er et arbeid han vil fortsette på BI. Spesielt interesserer han seg for de retoriske strategiene bedrifter tar i bruk i denne sammenhengen.

Øyvind Ihlen har sammen med kollega Peggy Brønn utgitt fagboken “Åpen eller innadvent: Omdømmbygging for organisasjoner” (Gyldendal, 2009). Han er også aktuell med en artikkelsamling om PR (Public Relations and Social Theory: Key Figures and Concepts, utgitt på forlaget Routledge, 2009).

 

Powered by Labrador CMS