Annonse
Barn i barnehagen skal få støtte ut fra egne kulturelle forutsetninger, og støtte for bruk av eget morsmål. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Skal forske på nettbrett-bøker i barnehagen

Digital teknologi skal inn i barnehagene. Men kan det å lese e-bøker for barn være like bra i språkstimuleringen som papirbøker? Barnehageforskere ved Lesesenteret og UiS har sammen med Stavanger Kommune blitt tildelt 6 millioner kroner fra Forskningsrådet til forskningsprosjektet «Bøker og apper: Utvikling av vurderingsverktøy for e-bøker for barn (VEBB)».

- Barnehagene får stadige krav om at de skal ta i bruk digital teknologi, som nettbrett og e-bøker. Både fra myndighetene og utdanningspolitikere ligger det en forventning om at nettbrett er engasjerende for barna på mange måter, og at det derfor vil være positivt å bruke i barnehagens språkarbeid. Men det er lite forskning på om det er en sammenheng mellom barns engasjement og bruk av digitale verktøy. I tillegg savner barnehagene selv konkret kunnskap om hvordan de for eksempel skal bruke e-bøker, og hvilke muligheter og begrensninger de har, sier prosjektleder professor Anne Mangen ved Lesesenteret.

Skal utvikle app

I løpet av to år vil hun sammen med en rekke andre barnehageforskere, hovedsakelig ved UiS, samarbeide med barnehager for å utvikle en app for vurdering av e-bøker. Målet er å gi barnehagene et forskningsbasert, enkelt verktøy, som de kan brukes til å vurdere om enkeltbøkene som finnes på lesebrett vil fremme eller hemme barns språklæring i lesingen som foregår i barnehagen.

Midlene er tildelt fra FINNUT.

Underveis vil forskerne og barnehagelærerne også få mer kunnskap om de forskjellige typene e-bøker som blir laget for barn.

- Språklæring gjennom lesing i barnehagen handler om mer enn å bare gi barna kjennskap til ord og bokstaver. I norske barnehager er blant annet kroppslig læring og samhandling kjerneverdier, også i språkarbeidet. Derfor er det forskere med kompetanse på språk, idrettspsykologi, psykomotorikk og læring, medievitenskap, pedagogikk og estetikk med i prosjektet. I tillegg samarbeider vi tett med de som lager og utvikler e-bøker for barn, i tillegg til at barnehagelærere i kommunen er viktige deltakere i prosjektet, sier Mangen.

Powered by Labrador CMS