Opptil 20 prosent av tida foran skjermen gikk med til dataproblemer, ifølge en dansk studie.

Vi kaster bort masse tid på dataproblemer, viser ny studie

Programmer som henger, maskiner som krasjer og datasystemer som er umulige å forstå. Danske forskere har sjekket hvor mye tid folk bruker på datatrøbbel.

Det er heldigvis blitt bedre siden sist gang forskere ved universitetene i Roskilde og København undersøkte saken. Det skjedde for 15 år siden.

Da viste resultatene at mellom 40 og 50 prosent av tida foran skjermen forsvant i frustrasjoner over kranglete datamaskiner.

Nå har Morten Hertzum og Kasper Hornbæk sjekket igjen.

Problemer i en time foran skjermen

Forskerne rekrutterte 234 deltagere mellom 10 og 69 år. De fleste av dem tilbrakte seks til åtte timer om dagen foran maskinen. De var for eksempel studenter, konsulenter eller regnskapsførere. En ikke ubetydelig del jobbet faktisk med IT.

Deltagerne fikk i oppgave å rapportere om eventuelle problemer som oppstod i løpet av en tilfeldig time.

Dette kunne for eksempel være at programmet hang, eller krasjet uten å lagre arbeidet. Eller at programmene var vanskelige å forstå eller finne fram i.

Brukte opptil 20 prosent av tida på datatrøbbel

Resultatene viste at deltagerne i gjennomsnitt opplevde ett problem i løpet av timen de skulle rapportere fra.

Mellom 11 og 20 prosent av tida gikk med til dataproblemene, og deltagerne oppga at frustrasjonsnivået i denne tida var temmelig høyt.

I 84 prosent av episodene meldte deltagerne om at dette hadde skjedd før. Omtrent like ofte rapporterte de at de trodde det ville skje igjen. I et av fire tilfeller klarte ikke deltageren å løse problemet.

Også erfarne brukere fikk problemer

Det er vanskelig å vite om disse tallene er representative for befolkningen generelt. Men de gir hint om at mange bruker mye tid på datatrøbbel.

De fleste av deltagerne i studien var erfarne databrukere, men de støtte altså likevel på problemer. Også trøbbel med å forstå hvordan systemer skulle brukes.

Altfor mye tid

Dette er for dårlig, mener Hertzum og Hornbæk, ifølge en pressemelding fra Københavns Universitet

Selv om resultatene er bedre enn for 15 år siden, mener forskerne det er altfor mye å bruke opptil 20 prosent av tida på data-frustrasjoner.

Det tilsvarer opp mot en hel arbeidsdag i uka for de mange som bruker datamaskin hele dagen på jobb.

Samtidig vet vi at mange sliter med å holde tritt med digitaliseringen som skjer i samfunnet. Særlig eldre frykter digitalt utenforskap.

Må ta med brukerne

Hertzum og Hornbæk mener de som utvikler datasystemer, rett og slett må gjøre en bedre jobb. De mener det er mulig å lage systemer som bedre skjermer brukeren mot frustrerende opplevelser, for eksempel når programmer fryser.

Dessuten bør utviklerne i mye større grad rådføre seg med brukerne når de skal utvikle gode brukergrensesnitt – altså kontaktflaten mellom menneskene og programmene.

- Studien viser tydelig at det er stort rom for forbedringer, og derfor håper vi den kan sette fokus på å lage mer brukervennlige systemer i framtida, sier Hornbæk i pressemeldingen.

Referanse:

M. Hertzum & K. Hornbæk, Frustration: Still a Common User Experience, ACM Transactions on Computer-Human Interaction, juni 2023. Sammendrag. 

Få med deg ny forskning

MELD DEG PÅ NYHETSBREV

Du kan velge mellom daglig eller ukentlig oppdatering.

Powered by Labrador CMS