
Lager hull i kunnskapen
Tysk kunstner møter norske klimaforskere.
Bjerknessenteret for klimaforskning i Bergen, våren 2014. En forsker streker opp virvelmønstre med kritt på tavla – høytrykk og lavtrykk. Forskeren vil forklare.
Ved siden av står en kvinne med kort hår og nysgjerrig blikk – den tyske kunstneren Katrin von Lehmann.
Men blikket til von Lehmann ser mer enn mønstrene til forskeren. Blikket ser forskeren.
- Les også: Når tanker blir lyspartikler
Hull med svamp
– Forskeren har noe i tankene og oversetter tankene sine til en tegning. Den er et forsøk, en skisse. Den er ikke perfekt. Den kommer spontant. Jeg interessert i denne prosessen, sier von Lehmann til forskning.no.
Vi står i Geofysens ærverdige gamle bygning ved Nygårdshøyden i Bergen. I korridoren henger resultatet av forskernes pedagogiske bestrebelser – gjennomhullet.
Her er både fysiske hull i fotografiene av tavla og hull i de fotograferte krittstrekene, laget med svamp på tavla av von Lehmann. De mørke svampflekkene tørket gradvis ut og von Lehmann laget nye.
– Det er en slags reaksjon på emnet. En forsker fortalte meg om hvordan høytrykk og lavtrykk kommer og forsvinner, sier von Lehmann.
[gallery:1]
Startet med meteorologi
Hun har lenge vært glad i å se hvordan naturen forandrer seg, hvordan årstidene kommer og går.
– Jeg liker å gå og se på skyer, sier hun.
- Les også: Gjennom naturen med Edvard Munch
Kanskje ikke så rart da at hennes første møte med vitenskapens verden var på et kunstneropphold på et meteorologisk museum utenfor Berlin i 2009.
– Jeg var fascinert av det faktum at skyer ble observert med det blotte øye, ikke med instrumenter. Selv med vår høyteknologi er menneskets blikk bedre i stand til å klassifisere, å skille uregelmessige fra regelmessige former, sier von Lehmann.
Hull i illusjonene
Men det er en stor forskjell mellom vitenskapelig forskning og kunstnerisk forskning, ifølge von Lehmann.
– For meg har disse tavletegningene flere muligheter enn å forklare vitenskap. Forskerne laget tegninger som er estetisk interessante, sier hun. Men hvorfor alle hullene i fotopapiret?
– Før jeg startet, laget jeg et rammeverk av regler. En av disse reglene var at jeg ville lage hull, sier von Lehmann.
– Interessen min for fotografi ligger i spenningen mellom illusjon – fotografi er alltid en illusjon – og virkeligheten. Hullene er virkelige, de er ikke en illusjon. Jeg liker å jobbe slik med fotografier, fortsetter hun.
Hull i linjer
Verkene inneholder altså både illusjoner av hull – de fotograferte svamphullene – og virkelige hull. Mønsteret de danner er også et resultat av strenge regler.
– Regelen gikk ut på å lage hullene i vannrette linjer. For meg er det som å fortelle en historie. Jeg tenker at vitenskap har mye å gjøre med historiefortelling, sier von Lehmann.
I det siste bildet kommer hullene så tett at de åpner et større, uregelmessig felt. Systemet er brutt.
– Ja, og dette skjer på grunn av reglene. Det skjer noe uventet. Jeg hadde ikke planlagt det, og dette er det mest intensive og interessante.
– Jeg mener at det som skjer hinsides systemet du ser på, er viktig. Noen ganger kan det være nøkkelen til en løsning, slik jeg har lest om i forskning, sier von Lehmann.
- Les også: Vakker vitenskap
Hull gjør opprør
Lenger ned i korridoren har hullene gjort opprør. Fotopapiret er frynset opp i en røff sirkel.
– Forskeren brukte ordet «tilnærming» og prøvde å forklare fenomener hvor noe manglet, sier von Lehmann.
I dette arbeidet brukte hun ikke faste regler, men lot formene og sin egen estetiske sans bestemme.
– Her er tilnærmingene til sirkelen større. Den har blitt diffus, sier hun.
[gallery:2]
Hull i forståelsen
En av forskerne på Bjerknessenteret har gitt sin egen tolkning av verkene til von Lehmann.
– Jeg tolker hullene i bildene som min egen manglende forståelse av forskningen som presenteres her. (…) Hvis det er for mange hull, blir historien uklar for deg, skriver Friederike Urbassek Hoffmann i en artikkel om utstillingen på nettsidene til Bjerknessenteret.
Antihull i bollen
Men som informasjonsteori og kosmologi bekrefter: Kunnskap blir egentlig ikke borte. Ingen informasjon kan gå tapt. Så ei heller i von Lehmanns univers. Hun har tatt vare på alle hullene.

– Det som ble til overs fra å stanse ut sirklene – hvorfor blir det ansett som søppel? Jeg synes ikke det er søppel. Jeg samlet dem i denne glassbollen som en glassblåser har laget, sier hun.
Som en slags antipartikler ligger papirsirkler og løsnede fragmenter i bollen, trygt plassert i vinduskarmen på en bunke blanke ark – ennå uskrevne vitenskapelige artikler?
På vrangen
Dette er ikke første gang von Lehmann vender sin egen kunstneriske produksjon over på vrangen.
– Jeg arbeidet en gang konsentrert og intenst med en papirkollasj. Så snudde jeg den rundt. Da så jeg at det som var baksida, egentlig var kunstverkets forside.
– Forsida, som jeg hadde arbeidet så mye med, skinte gjennom. Baksiden var en konsekvens av hva jeg hadde gjort på forsiden, sier von Lehmann.
Lenker:
Om utstillingen Shifting på nettsidene til Bjerknes Centre for Climate Research
Nettsiden til Katrin von Lehmann, med lenker til andre utstillinger og prosjekter