Annonse

Opptur for de svakeste elevene

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

De svakeste elevene i siste år på ungdomsskolen har hatt god nytte av intensivopplæring i lesing, skriving og regning, viser rapporter fra prosjektet som skal få færre elever til å droppe ut av videregående skole.

Prosjektet Ny GIV ble lanserthøsten 2010. Det er myntet på de elevene som har de svakeste prestasjonene i ungdomsskolen og på videregående skole, og skal pågå ut neste år. Alle landets kommuner har dette tilbudet nå.

De tre første av til sammen fire rapporter som har evaluert ulike sider ved intensivopplæringen ble lagt fram fredag, og evalueringen viser at tiltaket fungerer etter hensikten. Det er de aller svakest presterende elevene som har hatt størst utbytte av tiltaket.

Slik svarer skolelederne, lærerne og elevene i evalueringene:

  • Åtte av ti skoleledere synes at tiltakene fungerte svært godt på deres skole.
  • Ni av ti lærere som deltok på kompetanseheving i regi av Ny GIV, var fornøyde.
  • Tre av fire elever som har deltatt, synes det de lærer er interessant og nyttig. Elevene opplever at lærerne har større tro på dem og at det blir stilt høyere krav til dem enn i den ordinære undervisningen.

Evalueringene er gjort av Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning, Statistisk sentralbyrå og Uni Rokkan-senteret på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. (NTB)

Powered by Labrador CMS