Annonse

Førskolelærerutdanningen må bli bedre

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Førskolelærerutdanningen må bli bedre. Statsråd for forskning og høyere utdanning Tora Aasland (SV) mener det er behov for en nasjonal innsats. Statsråden fikk mandag overlevert en rapport om førskolelærerutdanningen fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT). Konklusjonen i rapporten er at førskolelærerutdanningen holder mål, men at variasjonene er for store.

Rapporten viser at bare en firedel av dem som underviser er selv utdannet førskolelærer, og at om lag en tredel har erfaring fra jobb i barnehage. Det er heller ikke tatt hensyn til at andelen små barn i barnehage har økt kraftig. Det er ifølge NOKUT også en utfordring at barna i dag har mye mer variert hjemmebakgrunn enn tidligere.

– Undervisningen har ikke endret seg i takt med samfunnsutviklingen generelt og utviklingen i barnehagesektoren spesielt, heter det.

Det heter videre at studentinnsatsen i utdanningen er forholdsvis lav. Studentene gir verken inntrykk av å være særlig fornøyde eller særlig misfornøyde med studiet.

– Evalueringen er nyttig når vi skal utarbeide en helhetlig plan for kompetanseutvikling for ansatte i barnehagesektoren. Vi må ta tak i utfordringene og skape en utdanning for framtidas barnehage, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) i en pressemelding. (©NTB)
 

Powered by Labrador CMS