Annonse

Flere stemmer i førskolelærerutdanninga

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Høgskolen i Oslo arrangerte nylig sin andre Arenakonferanse: Flere stemmer i førskolelærerutdanninga, melder HiO Aktuelt.

– Det er viktig å skape møteplasser for erfaringsutveksling, sier Bente Johansen ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI). 
– Arena er en slik møteplass på tvers av utdannings- og praksisfeltet, der mangfold og utvikling av flerkulturell kompetanse står i sentrum, sier hun, og forteller at konferansen hadde deltakere fra 11 høgskoler over hele landet:

Jeanette Rhedding-Jones er professor i pedagogikk på avdeling LUI. Hennes innlegg på konferansen handlet om utfordringene ved flerkulturelle praksiser i barnehage og skole. – Hva er kritisk tenkning? spurte hun forsamlingen.

– Å se og høre kritisk, skaper en bevissthet omkring hvordan ting kan bli annerledes, mener Rhedding-Jones:
– Kritisk praksis er et motstykke til en normalisert ”flerkulturell” praksis. Det er ikke bestandig så lett å vite hvordan man skal agere sammen med voksne og barn fra ulike kulturelle bakgrunner, men lærerne må gjøre motstand mot en monokulturell utdanning. Kanskje må man sette til side den allerede etablerte praksisen, og lage rom for det man ikke har tenkt på før.

Powered by Labrador CMS