Når en sulten pingvinunge endelig får mat av mor, spiller det kanskje ikke så stor rolle om det smaker så mye. (Foto: Colourbox)

Pingvinen klarer ikke å smake hele fisken

Søtt, bittert og umami setter smak på hverdagen. Men pingviner må klare seg med salt og surt når de spiser.

Pingviner lever blant annet av fisk, som er rik på smaksstoffet umami. Dermed skulle man tro at maten de får i seg, smaker nettopp det.

Men de lubne, flygeudyktige fuglene får ikke full glede av måltidet, smaksmessig.

Det fant de ut, forskerne i Kina og USA som studerte genene til flere typer pingviner.

Pingvinene mangler nemlig evnen til å smake umami, bittert og søtt.

Mistet evnen i evolusjonen

Pingvinene mistet sannsynligvis muligheten til å smake tre av fem grunnsmaker gjennom evolusjonen, mener forskerne.

Smakscellene spesialiserer seg på å reagere på én av de fem forskjellige grunnsmakene surt, salt, søtt, bittert og umami. Hos pingvinene fant forskerne bare smaksceller som kunne fange opp to av disse smakene: surt og salt.

En rekke andre fugler mangler også evnen til å sette pris på det søte liv. Men det å bare kunne gjenkjenne to av fem smaker er spesielt for pingvinene. Forskerne tror derfor de mistet evnen til å smake umami og bittert etter at de skilte lag fra de andre fuglene.

Smaker ikke i kulda

Fordi det er så kaldt der pingviner flest bor, ville de muligens ikke dra nytte av disse smakscellene uansett.

Smakscellene for umami, bittert og søtt er nemlig følsomme for kulde. Så om pingvinene hadde hatt dem, ville de nok likevel ikke kunne kjenne disse smakene.

Forskerne lurer derfor på om det var kulda som gjorde at pingvinene mistet smaken for umami.

Selv om noen pingviner har flyttet til varmere strøk, kommer alle opprinnelig fra Antarktis, påpeker de.

Et fattigere liv?

Det høres kanskje ut som stusselige måltider. Men matvanene til pingvinen kan tyde på at smaksopplevelsen ikke er viktigste prioritet. Det er ikke sikkert pingvinen rekker å smake på fisken som den glupsk svelger hel.

Forskerne spekulerer på om det kan være en sammenheng mellom svelging og smaking, og hva som i så fall kom først. Var det slukingen av maten som gjorde at det ikke ble noen vits i å beholde alle smaksløkene, eller begynte pingvinene å svelge unna fordi det uansett ikke smakte så mye?

Tunga til pingvinen viser også at smak er underordnet. De fleste smakscellene sitter på tunga, men andre forskere fant ikke noen på tungene til fire typer pingviner. Den rue overflaten egner seg derimot ypperlig til å fange og holde fast sleip fisk og annet bytte.

Det må mer forskning til før vi kan helt sikkert slå fast smaken til pingvinene. Smaksceller kan finnes andre steder i kroppen enn på tunga. Det er også mulig at pingvinene bruker evnen til å gjenkjenne surt og salt til andre ting enn å smake på maten.

Huabin Zhao mfl.: Molecular evidence for the loss of three basic tastes in penguins. Current Biology, vol 25, nr. 4, 16. februar 2015. Sammendrag.