Lamaer mot flass

Plages du av flass? En ny studie hevder at hjelp kan være på vei - og den hjelpen kommer fra søramerikanske lamaer.

Flass er en plage for mange mennesker. Vanligvis er årsaken en sopp som alle har i hodebunnen. Flass skyldes ikke soppen i seg selv, men at noen reagerer på denne soppen.

Tilsvarende kan denne soppen lage eksem rundt nesen, i øyenbrynene og der øyevippene er festet - såkalt seborreisk eksem.

Kjært barn har mange navn?

Soppen heter Pityrosporum ovale, men kalles også Malassezia furfur.

For noen skaper psoriasis flass, men det er soppen og reaksjonen på den som vanligvis er problemet. Som regel bruker man i dag derfor soppdrepende sjampo mot flass.

Ikke bare spytt og ull

I januarnummeret av Applied and Environmental Microbiology peker man på en ny mulighet.

Europeiske forskere vaksinerte en lama med soppen Pityrosporum ovale tre ganger i løpet av fem uker.

Deretter tok man blodprøver, og fant antistoffer mot soppen i lamablodet.

Antistoffer mot soppens overflate

Antistoffene rettet seg mot et spesifikt protein på overflaten av Pityrosporum ovale.

Det viste seg at disse antistoffene klarte seg selv i så vanskelige omgivelser som en sjampo faktisk er.

- Her beskriver vi en ny måte å hindre dannelsen av flass ved å bruke antistoffer mot soppen Pityrosporum ovale, sier forskerne.

E. Dolk m. fl.:Isolation of llama antibody fragments for prevention of dandruff by phage display in shampoo, Applied and Environmental Microbiology, January 2005, p. 442-450, Vol. 71, No. 1