– Det var fullt fortent at Jon Fosse fekk Nobelprisen
i litteratur i 2023. Han har skapt ein heilt særeigen og ny skrivemåte, seier professor
Unni Langås.
I ein ny analyse viser ho korleis Jon Fosse skaper
djupsindig litteratur med ein tilsynelatande enkel skrivemåte han sjølv har
utvikla.
Fosse vart godt motteken av kritikarane allereie da han debuterte i 1983. Det
internasjonale gjennombrotet kom med skodespelet Nokon kjem til å komme i 1996.
Nobelprisen i litteratur
Sidan debuten har han skrive både romanar, dikt,
skodespel og essay. Og han har fått ei rekkje med prisar og ære for fleire av
bøkene.
Størst var æra han då han altså fekk Nobelprisen i
litteratur i fjor.
– Det er jo ganske stas då, at vi får ein
Nobelprisvinnar i litteratur frå Vestlandet i Noreg. Han er jo ein ekte
kunstnar. Prisen er vel fortent og heilt fantastisk, seier Langås.
Ho er professor ved Universitetet i Agder (UiA) og
har forska på Jon Fosse sidan seint på 1990-talet.
– Noko av det som gjer at Fosse skriv på
nobelprisnivå, er at han skriv bøker på sin heilt eigen måte. Skrivemåten har
han utvikla sjølv, så han er jo unik, seier Langås.
No har ho analysert
romanen Stengd gitar frå 1985), barneboka Kant frå 1990 og skodespelet
Eg er vinden frå 2008.
Språk og innhald
heng saman
Analysen er såpass
fersk at han førebels berre er presentert som føredrag to gonger, i fjor i
Bergen og i år i Kristiansand.
Føredraget kallar ho Jon Fosse og angstens språk. Der kjem ho inn på korleis
gjentakingar av ord og setningar og hendingar og handlingar viser ein medviten
forfattar som arbeider med angst og traume i sine bøker.
– Gjentakingane er ikkje berre eit språkleg eller
estetisk grep hos Fosse. Dei viser også til sjølve tematikken i bøkene. Her
heng språk og tema eller form og innhald saman. Repetisjonane viser ei stadig
tilbakevending til det same. Det er det vanskeleg eller uavklart som personane
i bøkene ikkje kjem seg ifrå eller vert
ferdige med, seier Langås.
Angstens språk
Langås minner òg om at Fosse sjølv snakka om angst i
Nobelprisforedraget sitt. Der viste han til ein personleg
bakgrunn for å skrive om tematikken.
– Han skriv jo sjølvsagt som alle andre om ting som
engasjerer han. Men det er det at han gjer dette til litterær kunst som er
spennande. Dessutan er det ganske tydeleg å sjå i bøkene hans at han også har
ei filosofisk og psykologisk interesse for tematikken, seier Langås.
I analysen bruker ho mellom anna filosofen Søren
Kierkegaard og psykoanalytikaren Sigmund Freud for å vise dette.
Annonse
Ingenting er ikkje
ingenting
I boka Begrepet angst frå 1884 skriv Kierkegaard
at angsten ikkje har noko objekt, det er ingenting bestemt vi er redde for.
Både hos Kierkegaard og Fosse finn Langås at angsten
er ei eksistensiell oppleving av å stå overfor ingenting eller noko ukjent som
vi ikkje forstår.
– Dette samanliknar Kierkegaard med å stå på kanten
av eit stup og sjå ned i avgrunnen og kjenne seg enormt svimmel, seier Langås.
Ho finn noko tilsvarande i Fosse si barnebok Kant. Ho handlar også om å stå på kanten og
stire ned på ingenting eller ein avgrunn.
Hovudpersonen og forteljaren er ein liten gut som
ikkje får sove om kvelden. Han er redd og ropar på far sin for å få trøyst. Men
faren kjem til kort. Særleg når han seier at det er ingenting å vere redd for:
«Eg er redd
likevel, seier eg, og så tenkjer eg på at pappa seier ingenting som om det
ordet var eit heilt vanleg ord, like vanleg som ordet pappa, eller stol. Men
det er eit umulig ord, som gjer allslags skumle ting mulige.» (Fosse i Kant, side
12)
– Kanten og avgrunnen skaper ei kraftig kjensle av
eksistensiell angst. Så eg tenkjer at Jon Fosse skriv om ei sånn grunnleggjande menneskeleg kjensle, men samtidig
har han lært mykje av å lese filosofar som til dømes Søren Kierkegaard, seier
Langås.
Ho minner om at barnet i Kant allereie har
oppdaga at ingenting ikkje er ingenting.
Og her passar det kanskje å smette inn eit par ord om
den første analysen Unni Langås skreiv om Jon Fosse. Det var ei prøveførelesing
ho fekk som oppgåve då ho tok doktorgraden i litteraturvitskap i 1998. Studien
vart seinare publisert i tidsskriftet Edda under tittelen Intet er hans
språk.
Begynn med dei tynne bøkene
– Men dei som så langt ikkje har lese noko av Jon
Fosse. Kva bør dei starte med?
Annonse
– Det kan vere fint å byrje med ei av dei tynne romanane
hans, til dømes Morgon og kveld, Naustet eller Olavs draumar,
seier Langås.
Ho analyserer elles
både Naustet og Olavs draumar i boka Traumets betydning i norsk samtidslitteratur.
Referansar:
Unni Langås: Jon Fosse og angstens språk. Upublisert føredrag, 2024.
Unni
Langås: Intet er hans stoff. Om Jon Fosses dramatikk. Edda, 1998. Sammendrag.
Unni
Langås: Traumets betydning i norsk samtidslitteratur. Fagbokforlaget, 2016. Sammendrag.