Forsker Christer Hyggen frykter debatten om skjermtid kan føre til at barn og unge ikke får delta i det digitale livet.(Foto: Marte Dæhlen/forskning.no)
Krangling om hva skjerm gjør med barn og ungdom, kan stå i veien for en viktig ting, mener forsker
Den digitale oppveksten er annerledes enn den barn og unge har hatt tidligere. Hva om noen går glipp av den?
Ungdom har aldri vært mer på skjerm, og ingen vet helt hva
konsekvensene er.
For mange som har hatt en digitalfri oppvekst, er spørsmålene
mange og bekymringene store:
Blir ungdom egentlig smartere av skjermen? Eller blir de
dummere? Blir de ulykkelige eller lykkelige? Når bør foreldre ta grep? Og lærer
de egentlig noe når de bruker nettbrett på skolen?
Ikke minst, hvilke farer utsettes unge for på nett?
Christer Hyggen er forsker ved forskningsinstituttet NOVA og
er spesielt opptatt av digital oppvekst. Han er en av dem som deltok på et møte
om ungdom og skjerm på Arendalsuka mandag.
– Det siste tiåret har mobiltelefoner og nettbrett mer eller
mindre transformert hvordan vi lever livene våre, sier Hyggen.
De nye livene våre er en direkte konsekvens av teknologisk
utvikling, men det er også en villet utvikling, ifølge Hyggen.
– I Hurdalsplattformen likestilles rett til høyhastighets-internett med retten til strøm. Det er fordi politikerne har sett
at tilgang på internett er helt avgjørende for at folk skal kunne delta i
samfunnet.
Harde fronter
Hyggen mener det er en polarisering i debatten om digitale
medier og ungdom.
– Noen er veldig redde for hva det gjør med barn. Og så finnes
det en teknopositiv motpol som mener at alt er bra, sier han.
– Hvis disse polene får stå uimotsagt, kan det komme i veien
for jobben med å sikre at alle barn og unge har tilgang og kompetanse til å delta
i den digitale verden de lever i.
Urealistiske bekymringer?
– Krisemaksimerer vi hvordan det digitale påvirker barna
våre?
– De aller fleste barn og unge glir ukomplisert over i det
digitale og tilbake til den fysiske hverdagen, sier Hyggen til forskning.no.
Han og kollega Idunn Seland har analysert norske avisartikler
om barn og unges bruk av digitale medier de siste tiårene.
Og det viser seg at hovedtyngden av saker er preget av
bekymring for skjermbruk blant unge.
Annonse
Deretter så forskerne på skjermvanene til de unge og det
faktiske ubehaget de opplevde.
– Det vi så, var at bekymringsfokuset ikke helt stemte med
realitetene. De aller fleste barn og unge lever sine liv uten nettmobbing og nettovergrep,
sier Hyggen.
Unge jenter og sosiale medier
Det er likevel noen grupper som sliter.
– Det er for eksempel enighet om at barn og unges digitale
oppvekst kan ha negative konsekvenser for noen grupper, spesielt jenter og bruk
av sosiale medier, sier Hyggen.
– Her er det mye forskning som tyder på at overdreven bruk kan ha uheldige konsekvenser for deres psykiske helse.
Men forskningen er ikke helt entydig, skal vi tro nye
artikler på forskning.no:
Forskere er altså ikke helt sikre på hvordan ungdom blir
påvirket av Snapchat, TikTok, Instagram og YouTube.
Skaper krangling i familien
Hyggen kaller det for digital oppvekst.
Annonse
– Digital oppvekst endrer både familielivet og
skolehverdagen. Den endrer ikke bare måten vi organiserer oss på, hvordan vi
holder kontakten og hvordan vi snakker sammen. Digitale enheter som mobiltelefoner
og nettbrett kan også være en stor kilde til konflikt i familien, for eksempel
knyttet til skjermtid.
Når det gjelder digitalisering av skolen, observerer Hyggen
en pågående debatt.
– Dette handler i bunn og grunn om en ny kamp om elevens
oppmerksomhet, sier Hyggen.
Mange foreldre er bekymret for barnas
læringsutbytte. Er lærerne i stand til å ta i bruk de digitale verktøyene, og
er de oppmerksomme på utfordringene?
– Det digitaliseringen gjør, er at den binder sammen skole,
familie og fritid på en måte vi ikke har sett før, sier Hyggen.
– Dette er viktige oppvekstarenaer, og grensene mellom dem
er blitt porøse, de er i ferd med å gli over i hverandre.
De som utestenges
Hyggen er spesielt opptatt av dem som blir holdt utenfor den
digitale oppveksten. Han kaller det «digital deprivasjon», altså mangel på digital deltakelse.
– Når alt det sosiale, i tillegg til skolearbeid, blir
flyttet over på digitale medier, er det spesielt viktig å være obs på dette,
sier han.
– Vi må sikre at alle barn og unge har tilgang til
høyhastighets-internett. I Norge er den fysiske infrastrukturen for dette veldig
god. Det er betydelig større utfordringer for resten av Europa.
Det at både det sosiale og undervisning gjøres digitalt, kan
være med på å øke forskjellene mellom folk, forteller han.
– I større familier med begrenset inntekt, kan det være
mindre tilgang til mobiltelfon, PC-er og nettbrett. Da må barna og foreldrene
kanskje forhandle om hvem som får bruke dem, sier Hyggen.
Annonse
– Det kan også være begrenset hvor mye støtte barna får fra
foreldrene på grunn av manglende kompetanse på det digitale.
Ikke lenger skille mellom fysisk og digitalt
– Kanskje vi ikke lenger kan skille mellom det digitale og
det fysiske livet blant unge, foreslår Hyggen.
Unge folk bruker for eksempel spillplattformer som «Fortnite»
for å avtale å spille basket i skolegården. Eller de bruker YouTube
når de diskutere lekser.
– Samtidig virker det som at barn og unge er klar over at
det er et skille. De tenker ulikt om aktiviteter i skolegården enn på nettet.
– De har andre uskrevne regler om hvordan man oppfører seg
digitalt enn om hvordan man oppfører seg i skolegården. De vet at de blir
observert når de er i det digitale, sier Hyggen.